عاشق سفر

سفر سال 90 به ترکیه بخش 4

سال 90 دو سفر زمینی به آنتالیا داشتیم یکی از آنها در نوروز و دیگری در اواخر شهریور 1390 انجام شد که به خاطر شباهتهایشان هر دو را میخواهم در کنار هم بنویسم .

سفر نوروزی سال 90 به ترکیه

خوب تا آنجایی رسیده بودیم که بعد از رسیدن به آنتالیا شب اول را در هتل نه چندان با کیفیت رویال سیتی سر کردیم و فردایش به هتل ونیز در ساحل لارا نقل مکان کردیم.

پرواز داخلی از ارزروم تا آنتالیا بصرفه تر است یا سفر زمینی؟

یکی از اتفاقات خوشایند اقامتمان در هتل ونیز این بود که در همان روز اول، دختر شش ساله ما با یک پسر بچه ایرانی دیگر همبازی شد بنام دانیال که با پدر و مادرش به آنتالیا آمده بودند. خیلی با هم صمیمی شدیم طوری که بیرون و داخل هتل با هم بودیم. نحوه آمدنشان هم برایم جالب بود از اردبیل تا ارزروم با ماشین خودشان آمده بودند و بعد سه روز اقامت در ارزروم خسته شده بودند و به یک آژانس مسافرتی در آنجا برای تور آنتالیا مراجعه میکنند که ظاهرا فقط هتل ونیز در ساحل لارا جای خالی داشته و با هواپیمائی ترک و پروازی دو مرحله ای از طریق آنکارا خود را به آنتالیا رسانده بودند و ماشینشان را در پارکینگ فرودگاه گذاشته بودند. قیمت هر شب اقامتشان با تور، با ما که بدون تور آمده بودیم تقریبا یکی بود یعنی 230 لیر. و هزینه پرواز رفت و برگشت سه نفره از ارزروم تا آنتالیا هم معادل پول بنزینی میشد که ما از ارزروم تا آنتالیا و بالعکس پرداخته بودیم. حسن پرواز داخلی در صرفه جوئی زمانی است و حسن سفر با خودرو شخصی داشتن وسیله نقلیه در شهر آنتالیا و دادن آزادی عمل برای گردش میباشد.

در ایام نوروز بعضی از قسمتهای هتل تعطیل ، یا به خاطر هوای بهاری عملا غیر قابل استفاده بود.

سفر به مارماریس

بعد از 4 شب اقامت در هتل ونیز تصمیم گرفتیم به مارماریس برویم. و هتلهای پنج ستاره تاپ آنجا را هم امتحان کنیم. قبلا در سفر دور ترکیه  نوروزیمان در سال 1387 یک شب در مارماریس مانده بودیم.

برای سفر زمینی از آنتالیا به مارماریس دو راه وجود دارد یکی از راه کنار دریای مدیترانه است که از شهرهای کمر، کوملوجا ، فینیکه ، کاش و فتحیه میگذرد که 415 کیلومتر فاصله دارد ولی خیلی جاده زیبائی است و شهرهای مسیر هم همه زیبا و رویائی اند. مسیر دوم از شمال آنتالیا شروع میشود و از شهر کورکوتلی و فتحیه عبور میکند. این مسیر تپه و کوهستانی میباشد و هر چند از نظر کیفیت جاده خوب است اما  تا فتحیه، شهر مهم و زیبائی در مسیر وجود ندارد طول این مسیر 325  کیلومتر است. در این سفر، ما از مسیر اول رفته و از مسیر دوم برگشتیم.

یک مسجد در شهر کمر در 50 کیلومتری غرب آنتالیا

چون بعد ازظهر از آنتالیا بیرون زدیم وقتی به شهر فینیکه در 115 کیلومتری آنتالیا رسیدیم هوا تاریک شد و شب را در هتل گراند فینیکه این شهر ماندیم. این هتل 4 ستاره هر شب 130 لیر.

نمای شهر فینیکه از داخل هتل گراند فینیکه

شهر بابانوئل

30 کیلومتر بعد از شهر فینیکه و هنگام عبور از شهر Demre چند تابلو که روی آنها Noel Baba نوشته بود کنجکاومان کرد تا به داخل این شهر برویم دمره شهر توریستی و زیبائی بود که یک کلیسای قدیمی که ظاهرا محل زندگی کشیشی بنام سنت نیکلاس بوده که شبهای سال نو برای مردم هدیه میبرده در آن قرار داشت که تبدیل به موزه شده بود.  داخل موزه بجز ساختمان قدیمی و  نیمه مخروبه کلیسا چیز دیگری وجود نداشت جالب انبوه توریستهای اروپائی بود که برای بازدید، با اتوبوس آمده بودند. و خانم ها موقع ورود روسری سر میکردند. ورودی موزه نفری 5 لیر بود.

هنگام عبور از شهر Demre چند تابلو که روی آنها Noel Baba نوشته بود کنجکاومان کرد تا به داخل این شهر برویم.