عاشق سفر

سفر به اروپا - از برلین تا آمستردام 1

خرید در برلین

ساعت  8 عصر گشتی با ماشین در برلین زدیم و همانطور که قبلا نوشتم همه فروشگاهها  در این ساعت در اروپا تعطیل میکنند. اما یک فروشگاه زنجیره ای مواد غذایی بنام پنی   PENNYباز بود جالبی این فروشگاه این بود که همه اجناسش زیر یک یورو قیمت داشتند . و بندرت اجناسی با قیمتهای بالای 2  یورو پیدا میشد. این فروشگاه هم تا ساعت 9 شب باز بود. بجز این فروشگاه فروشگاههای زنجیره ای دیگری در آلمان وجود داشت که در تعدادی دیگر از کشورهای همجوار شعبه داشتند شامل – ALDI – LIDL – NETTO و  PLUS   که  هر کدام هزاران شعبه در اروپا دارند. و از نظر قیمت رقابت نزدیکی با هم دارند. از نظر پوشاک هم در خیابان فروشگاههای معروف زنجیره ای لباس مثل زارا شعبه داشتند ولی قیمتها بالا بود.

برنامه سفر زمینی  دور اروپای کوچک

برنامه ما در روزهای باقیمانده سفرمان  عبور از شهرهای برلین ، آمستردام، برکسل ، پاریس، زوریخ، میلان، ونیز، وین، پراگ، برلین بصورت زمینی و  پس از تحویل ماشین، پرواز از برلین به وین و بعد تهران بود. که جمعا از 8 کشور عبور میکردیم بارسلون را هم که در ابتدا رفته بودیم . که تعداد کشورهایمان به 9 کشور میرسید. یعنی ما از همسفرهایمان 5 کشور را بیشتر میدیدیم.

نقشه سفر دور اروپای کوچک ما

از دست دادن یک روز پر ارزش

البته خیلی دوست داشتم ماشینی را که در برلین اجاره کرده بودیم را در وین تحویل دهیم اما شرکت به ما گفت امکانش وجود ندارد. این موضوع باعث میشد که یکروزمان صرف رانندگی از وین به برلین شود .

بطرف آمستردام

در قسمت اول سفرزمینی مان قرار بود که از برلین بطرف شهر آمستردام برویم و شب را در یکی از شهرهای کوچک میانه راه در خاک هلند سر کنیم. بعد از شروع سفر زمینی مان احساس  میکردم تازه سفرمان شروع شده ، احساس آزادی میکردم. قبلا بارها و بارها مسیرهای متفاوتی را برای سفر زمینی به اروپا در رویا طراحی  کرده بودم  و چقدر لذت بخش است که رویای انسان به حقیقت بپیوندد. چقدر خوب شد که از تور جدا شدیم و اختیارمان را دست خودمان گرفتیم. من که حسابی برای سفر زمینی و روبرو شدن با ناشناخته های سفر و حل کردن مشکلات آن، سرم درد میکرد

اتوبان برلین به هانوفر

بخاطر مشتی دلار...

فاصله برلین تا آمستردام  650 کیلومتر بود. و با آنکه یک شب دیگر در هتل پالاس شهر برلین اتاق رزرو داشتیم چک اوت کردیم و اتاق را تحویل دادیم و راه افتادیم. روز شنبه بود و همه جا تعطیل بود و از جمله صرافی ها، و بخاطر مشغول بودن در تورهای داخل شهر و اجاره ماشین فرصت چنج کردن دلارها را از دست داده بودیم و ما 40 یورو بیشتر نداشتیم و میدانستم که چنج کردن دلارها میتواند به چالشی جدی برایمان تبدیل شود. البته مزدا دو ماشین کم مصرفی است (6.4 لیتر در 100 کیلومتر) و باک ما هم نصفه بود پس به امید یافتن صرافی در جاهای توریستی شهر بزرگ بعدی  یعنی هانوفر از برلین خارج شدیم.

مسابقات فرمول یک در اتوبان!!

ابتدای اتوبان برلین به هانوفر و نزدیک شهر پتسدام در یک طرف اتوبان شبیه استادیوم های ورزشی ، صندلی های  زیادی چیده شده بود که مربوط به مسابقات فرمول یک بود که قبلا در این اتوبان برگزار میشده اما بخاطر حوادث زیاد به محل دیگری منتقل شده است.(ویکی پدیا)

سکوی تماشاچیان فرمول یک، در بزرگراه AVUS در برلین - محل

اتوبانهای سرسبز

اطراف جاده پر از جنگل و مزارع سرسبز بود  و هر 20 کیلومتر یک مجموعه پمپ بنزین، فروشگاه ، رستوران و پارکینگ در کنار اتوبان قرار داشت که دستشوئی های تمیزی داشت که اکثرا باید 1 یورو برای ورود پرداخت میکردی.

یک خبر بد...

بعد از حدود 130 کیلومتر وارد شهر کوچک و زیبایی بنام Burg شدیم و از یک پمپ بنزین و فروشگاه  پرسیدم آیا دلار قبول میکنند؟ و فروشنده گفت نه و تا روز دوشنبه هم همه بانک ها و صرافی ها تعطیل هستند. کمی دلمان خالی شد اگر دو شب را از دست میدادیم همه برنامه های سفرمان بهم میریخت.

شهر کوچک و زیبای Burg - مابین برلین و هانوفر

و ما به بازی برگشتیم...

هنوز هم برایم خیلی عجیب بود که چرا پمپ بنزینها، فروشگاهها و حتی هتلهای اروپایی دلار قبول نمیکردند. برای همین به چند فروشگاه و پمپ بنزین دیگر هم سر زدم تا اینکه در نزدیکی شهر هانوفر، یکی از فروشگاههای کنار اتوبان که دستگاه خودپرداز کارتهای اعتباری داشت فروشنده اش گفت که اگر از فروشگاهشان خرید داشته باشیم دلار قبول میکند. و هر 100 دلار را هم 81 یورو حساب میکند قیمتش خیلی عالی بود در ایران قیمت 70 یورو بود . با خوشحالی سه تا 100 دلار را طی سه مرحله خرید خرد کردیم که حدود 30 یورو غذا و خوراکی خرید کردیم و 210 یورو هم برایمان باقی ماند.

بالاخره در این فروشگاه 300 دلار چنج کردیم - 20 کیلومتر مانده به شهر هانوفر آلمان

همان فروشگاه - 20 کیلومتر مانده به شهر هانوفر آلمان

گیت ورود به دستشوئی همان فروشگاه - نفری 0.70 یورو - سمت چپ کنار عکس دولفین، برای بچه های کوتاهتر از بلندی دروازه، ورود رایگان میباشد