عاشق سفر

سفر به اروپا - برلین 3

دردسرهای GPS

بعد از رسیدن به اروپا هر چه با GPS  موبایلم در بارسلون، ور رفتم کار نکرد، کم کم داشتم از آن قطع امید میکردم و حتی به این فکر افتادم که یک GPS خودرو از برلین بخرم که نقشه اروپا را هم داشته باشد در فروشگاه  SATURN در کنار هتلمان در برلین انواع و اقسامش را گذاشته بودند که قیمتهایی بین 80 تا 250 یورو داشتند. اما حدس زدم که با نصب سیم کارت شاید مشکل GPS موبایلم حل شود که حل شد . موقعی که برای تور با اتوبوس ما را داخل شهر برلین میگرداندند آنرا تست کردم که خوشبختانه کار کرد. اما هنوز تردید داشتم که در جاده های اروپا واقعا میشود به آن اعتماد کرد یا نه، اگر کار نمیکرد همه  وقت ما به پرسیدن راه میگذشت. من که خیلی به کمک GPS موبایلم دل خوش کرده بودم.

اجاره اتومبیل در برلین

از ایران برای اجاره ماشین سواری با فرزین در برلین هماهنگ کرده بودم و طبق برنامه ریزی مان، ما  8 روز در اروپا باید ماشین اجاره میکردیم.  برای همین روز دومی که به برلین رسیدیم با فرزین تماس گرفتم و قرار ساعت 7 عصر را گذاشتیم. از هتل با مترو خودمان را به نزدیکی دفترش رساندیم و پرسان پرسان آن را پیدا کردیم که در واقع یک گاراژ کوچک با چند مغازه بود که تعمیرگاه و کارواش و یک دفتر اجاره اتومبیل  در آن بود  شرکت کرایه اتومبیل متعلق به فردی بنام جوزف بود  و از ما پرسید که ماشین اتوماتیک میخواهم یا دنده ای؟ ماشین دنده ای یک سواری مزدا 2 مدل 2010 و ماشین اتوماتیک یک اپل آسترا بود گفتم که به دنده ای عادت دارم. اما بعدا پشیمان شدم چون دنده و کلاچ مزدا 2 خیلی سفت بود البته بعد از مدتی به آن عادت کردم.

مزدا دو 2010 را با شبی 35 یورو و بدون کارت اعتباری در برلین اجاره کردیم

جوزف از پاسپورت و گواهینامه بین المللی ام یک کپی گرفت و آدرس هتل و مشخصاتم را در یک فرم یادداشت کرد. چون کارت اعتباری نداشتم از من 300 یورو بابت ودیعه خواست که باز هم چون یورو زیاد همراه نداشتم 500 دلار دادم که قرار شد بعد از برگشت ماشین عینا همانها را به من پس دهد. و اجاره ماشین هم هر 24 ساعت 29 یورو شد که محدودیت کیلومتر داشت یعنی هر روز تا 100 کیلومتر رایگان اما اضافه بر آن به ازای هر 100 کیلومتر 8 یورو باید اضافه پرداخت میکردیم. اصلا از این شرط خوشم نیامد به فرزین گفتم که حالیش کند که مبلغی روی اجاره ثابت ببرد و محدودیت کیلومتر را بردارد. بالاخره روی مبلغ 35 یورو هر 24 ساعت بدون محدودیت کیلومتر طی شده به توافق رسیدیم. و ماشین را تحویل گرفتم. البته سفر ما از فردا شروع میشد اما فرزین به ما گفت که امشب برایتان رایگان حساب خواهد شد و میتوانید از الان ماشین را ببرید. و ما جمعا برای 8 شب 280 یورو به جوزف پرداختیم.

فضای داخل مزدا دو،  البته این تصویر مدل اتوماتیک است اما دنده ای آن دقیقا همین شکلی است

یک کپی از سند ماشین به همراه برگ قرارداد و کارت ویزیت شرکت برای مواقع ضروری به ما تحویل شد. باک ماشین هم نصف بود که قرار شد همانطور تحویل دهیم. به جوزف توضیح دادم که میخواهیم با ماشین به هلند و فرانسه برویم او هم به ما اطمینان داد که با این ماشین از نظر قانونی هیچ مشکلی برای ورود به کشورهای حوزه شنگن نخواهیم داشت.

نمونه ای از یک پلاک خودرو آلمانی - در همه کشورهای شنگن پلاکها یک شکل بودند و تنها حرف اول کشورها در قسمت آبی رنگ درج شده بود مثلا D مخفف دوچ لند است

یک خوردگی کوچک هم روی گلگیر جلو وجود داشت که در قراردادمان قید شد فرزین میگفت که برای یک خوردگی کوچک ممکن است تا 100 یورو از ودیعه ما کم شود.

چند بوسه برای ...

راستش از همان اول که ماشین را تحویل گرفتم با احتیاط زیاد رانندگی میکردم. فورا هم پایه موبایل را روی شیشه جلو نصب کردم و برای امتحان، آدرس هتلمان در برلین را به جی پی اس آن دادم. بزبان فارسی همه مسیر ما را راهنمایی کرد و خیلی راحت ما را تا دم هتل برد خیلی عالی بود چند بار گوشی را بوسیدم. فراتر از انتظار من کار میکرد. حالا دیگر یک راهنمای ایرانی در ماشینمان داشتیم که همه راههای اروپا را بلد بود.

رانندگی در اروپا

ابتدا خیابانهای یکطرفه، چراغهای قرمز، نحوه تغییر لاین، محلهای مجاز پارک کردن همه برایم عجیب و غریب بودند اما با نگاه به ماشین های دیگر کم کم برایم عادی شد و روزهای بعد با رعایت همه قوانین رانندگی میکردم. رعایت قانون هنگام رانندگی در اروپا و مخصوصا آلمان حرف اول را میزد. و از رانندگی های عجولانه و عصبی خبری نبود.

تفاوتهای رانندگی در اروپا با ایران

- به حق تقدم عبور عابر پیاده از خیابان خیلی اهمیت میدادند مخصوصا در خطوط عبور عابر پیاده

- فاصله خود را با ماشین جلویی کاملا حفظ میکردند حتی هنگام ترافیک و توقف. در تونلها فاصله را بیشتر از اتوبانها میکردند

- سرعت خود را در مناطق مسکونی بین 30 تا 50 کیلومتر حفظ میکردند و در بزرگراهها حداکثر 10 کیلومتر بیشتر از حداکثر سرعت مجاز رانندگی میکردند

- اصلا بوق نمیزدند و موقع ترافیک بسیار صبور بودند

- خودرو خود را خیلی مرتب در محلهای خط کشی شده پارک میکردند.

- پارک دوبله اصلا معنی نداشت. و در محل پارک افراد معلول کسی پارک نمیکرد.

- توقف روی خط عابر پیاده اصلا دیده نمیشد.

- بین خطوط رانندگی میکردند و موقع تغییر لاین چراغ راهنمای چند ثانیه ای میزدند. در این مواقع ماشین های لاین دیگر با کم کردن سرعت راه را باز میکردند

- در اتوبانها چراغ بزرگ خود را مخصوصا موقعی که هوا ابری بود روشن میکردند.

- از سمت راست مطلقا سبقت نمیگرفتند.

- در هنگام ورود به میدان، حق تقدم با ماشینی بود که در حال حرکت در میدان بود.

+ محمد ; ٦:٥٤ ‎ب.ظ ; دوشنبه ۳۱ امرداد ۱۳٩٠
comment نظرات ()