عاشق سفر

سفر دور ترکیه 1

سفر دور ترکیه - برنامه ریزی و مسیر

از شهر دغوبایزید راهی شهر وان شدیم مقصد اصلی ما شهر آنتالیا و بعد استانبول بود ٬ مسیر خیلی طولانی است ٬ به همین دلیل ٬ مسیر را به چند قسمت تقسیم کردیم ٬ با در نظر گرفتن این موضوعات:

۱- اصراری بر روی رسیدن به شهر خاصی در ساعت خاصی نداشتیم ٬ چون جاده ها برای ما ناشناخته بود ٬ برای هر روز حرکت ٬ چند شهر مقصد انتخاب کرده بودیم ٬ به همراه نام هتلها و مناطق دیدنی آن شهرها.

۲- حرکت و رانندگی در شب ممنوع. برنامه ریزی ما طوری بود که از هر شهر ٬ بعد از صبحانه  حرکت ٬ و تا ساعت ۴ الی ۵ در شهر بعدی مستقر میشدیم.

۳- توقف های کوتاهی برای دیدن شهر هایی که از آنها عبور میکردیم - که بعضا تا دو ساعت هم طول می کشید - در برنامه داشتیم.

۴- مسیر انتخابی ما ٬ ورود از مرز بازرگان و عبور از شهر وان ٬دیاربکر ٬ غازی عینتاب با شتاب بیشتر و حرکت در حاشیه دریای مدیترانه با شتاب کمتر و توقف های بیشتر - چون دریای مدیترانه زیباتر است - و رسیدن به آنتالیا. سپس با عبور از شهرهای زیبای بدروم و مارماریس و شهر ازمیر به طرف استانبول رفتیم ٬ و بعد چند روز اقامت در استانبول ٬ با عبور از اتوبان مدرن استانبول - آنکارا به این شهر رسیدیم ٬ سپس به طرف شهر سامسون تغییر مسیر دادیم ٬ و با عبور از شهرهای ساحل دریای سیاه شامل اردو و طرابوزون ٬ به شهر ارزروم رسیدیم وبا گذشتن از شهرهای آغری و دوغوبایزید مجددا به مرز بازرگان برگشتیم

۵- ما برای این سفر ۲۰ الی ۲۵ روز وقت در نظر گرفته بودیم ٬ با این انعطاف که گوشه چشمی هم به نقدینگی همراهمان هم داشته باشیم.

۶ - کلیه هزینه ها اعم از هتل ٬ بنزین ٬ خوراک ٬ ورودیها و خریدها تا ۵۰ درصد بیشتر پیش بینی شده بود

۷- از سوار کردن افراد متفرقه خودداری کنیم

۸- ایمنی و خطرات سفر به ترکیه را تحقیق کردیم ٬ ترکیه کشور امن و توریستی است و مردم مهربان ومهمان نوازی دارد ٬ اما ما بنا را بر رعایت جانب احتیاط گذاشتیم٬ مثلا عدم توقف در جاده های خلوت ٬ یا عدم رانندگی در شب.

۹- نقشه راهها و مسیرهای پیش بینی شده را بارها مرور و حفظ کردم.