عاشق سفر

سفرنامه شهرام عزیز به پراگ - قسمت اول

توضیح محمد - عاشق سفر: این سفرنامه را شهرام عزیز خیلی وقت پیش برایم ارسال کرده بود که متاسفانه تا تنظیم و آماده شد سایت قبلی مسدود شد با عرض پوزش فراوان از شهرام عزیز و تشکر بابت زحمتی که برای نوشتن این سفرنامه کشیده اند برای استفاده دوستان قرار داده میشود.

انتخاب پراگ:

در فروردین سال 89 به همراه مادر عزیزم برای دیدن بستگان به آلمان سفر کردیم که معمولا این وقت سال به دلیل شروع تعطیلات مدارس موقعیتی برای دیدن سایر شهرهای اروپا برایم دست می داد. در حال تحقیق بودیم که بین اسپانیا و چک یکی را برای مسافرتی کوتاه انتخاب کنیم که من به طور اتفاقی فقط بخاطر توصیفاتی که در اینترنت از پراگ دیده بودم پیشنهاد سفر به چک را دادم.

تجربه ای از این کشور نداشیم در اینترنت هتل  Mamaison Hotel Riverside رو پیدا کردیم. از طریق تلفن به هتل زنگ زدیم و از طریقه پرداخت هزینه اقامت مطمئن شدیم. قبل از انتخاب چند چیز رو در نظر گرفتیم: (البته چک نسبت به سایر کشور های اروپائی ارزانتر بود)

- امکانات هتل (هرچند چون تجربه ای از چک نداشتیم نمی دونستیم بهش اعتماد کنیم یا نه!؟) همانطور که گفتم پراگ از نظر هتل نسبتا ارزان بود.

- موقعیت هتل:در اکثر شهر هائی که بافت تاریخی دارند ،امکان استفاده از ماشین شخصی برای دیدن از قسمت قدیمی شهر نیست.سعی کردیم هتل به جاهائی که میخوایم ببینیم نزدیک باشه.

- دسترسی به اینترنت در اتاقها(البته از شانس ما اینترنت قطع بود و برای استفاده از اون باید به لابی هتل می رفتیم.

- پارکینگ: راستش در سفر های قبلی مخصوصا به پاریس و رم  فهمیدیم که گرفتن پارکینگ خیلی مهمه.البته هزینش رو جدا هتل حساب کرد که شبی 25یورو بود.

قبلا گفتم که انتخاب پراگ کاملا اتفاقی بود ولی بعدا فهمیدیم که چه شانسی آوردیم.سفر ما همزمان شد با شروع فعالیت آتشفشانی در ایسلند که باعث دردسر زیادی در اروپا شد و البته بی سابقه بود.در همین وقعیت جالب اینجاست که صدر اعظم آلمان برای برگشتن از پرتقال به کشورش با اتومبیل و گاهی با بالگرد،  دو روز در راه بود! و نیروی دریائی انگلیس برای برگرداندن مردم که اکثرا به اسپانیا رفته بودن ، ناو جنگی فرستاد!

هتل در کنار رودخانه ولتاوا

مقدمات سفر:

برای سفری چهار روزه برنامه ریزی کردیم و وسایل لازم رو برداشتیم. یک خودرو کم مصرفتر هم اجاره کردیم .  مسیر سفر رو در google mapتعیین کردیم و البته دستگاه مسیریاب.

نقشه کشور چک رو روی گوشی نوکیا خودم ریختم و همچنین محل هتل رو در اون ذخیره کردم.قصدم از این کار تست مسیریاب گوشی تلفن بود که بسیار هم خوب کار کرد.(در ادامه مسیر وقتی از مرز چک گذشتیم دستگاه مسیر یاب از کار افتاد! و از گوشی برای مسیریابی استفاده کردیم.)

مرز آلمان و چک

آغاز سفر:

از شهر کلن تا پراگ 694کیلومتر تعیین شد که این مسیر را در حدود 7ساعت می توان طی کرد.ساعت 8صبح با باک پر از بنزین به راه افتادیم .مسیر از اتوبان a3  تا نزدیکی شهر نورمبرگ و از آنجا به سمت مرز جمهوری چک ادامه داشت.اتوبانهای آلمان و مناظر اطراف به ما آرامش می داد. با اینکه اوایل بهار بود ولی زمینهای اطراف به خوبی سرسبز شده بودند. کم کم به مرز چک نزدیک شدیم و فقط با عبور از یک خط فرضی به کشور چک رسیدیم.یک فضای سرپوشیده که احتمالا روزی مرز دوکشور را جدا می کرده مشاهده می شد.برای اخذ برچسب که برای عبور خودرو های سایر کشور ها الزامی است از اتوبان خارج شدیم.(این برچسبها برای مدت 2هفته،2ماه و یا یک سال خواهد بود وعدم نصب این برچسب جریمه زیادی دارد که تا 600یورو می رسد . تحقیق در این زمینه قبل از سفر با ماشین از جریمه شدن جلوگیری می کند.)

یک فضای سرپوشیده که احتمالا روزی مرز دوکشور آلمان و چک را جدا می کرده

در پمپ بنزین نزدیک مرز امکان تبدیل یورو به ارز رایج کشور چک (کرون چک ) نیز وجود داشت که چون از نرخ آنها مطمئن نبودیم از این کار صرف نظر کردیم.از طریق اتوبان 5 به سمت شهر بعدی به راه افتادیم.در مسیر تابلو ها با کلمه های  عجیب به چشم می خورد که علیرغم استفاده از حروف لاتین برایمان قابل خواندن نبود و همچنین  دیگر کیفیت اتوبان به خوبی آلمان نبود.به میزانی بنزین داشتیم که در چک نیاز به استفاده از پمپ بنزین نباشد.

در ادامه باید از شهر plzen می گذشتیم و با رسیدن به آن تا حدودی جا خوردیم چون خبری از شهرهای زیبا نبود و گوئی به دوران حکومت کمونیستها وارد شده ایم.ساختمانهای قدیمی و کثیف در همه جای شهر دیده می شد ولی معماری خاص خود را داشت و شکوه خود را تا حدی حفظ کرده بود.مقداری به هیجان ما افزوده شد!

شهر plzen

دوباره وارد اتوبان شدیم تا با طی کردن 100کیلومتر باقی مانده به شهر پراگ یا به قول خودشون Prahaبرسیم. با اینکه تعطیلات در اکثر ایالات آلمان شروع شده بود ولی خبری از ترافیک نبود.ظاهرا هیچ کس قصد دیدن شهر طلائی رو نداشت!

و ... پراگ زیبا:

حدود 1ساعت بعد به پراگ رسیدیم، مسیر یاب گوشی به راحتی مارو به هتل راهنمائی کرد. در کنار هتل محل پارک روبازی بود که همه فضاش پر شده بود.به هتل وارد شدیم  از مسئول پذیرش موضوع پارکینگ رو پیگیری کردیم که یک جای پارک برامون خالی کردند. از اتاق بازدید کردیم ، خیلی خوب بود و با پر کردن یک فرم به اتاق خودمون رفتیم. برای نهار خوردن بیرون رفتیم البته از کارمندان هتل آدرس چندتا رستوران رو گرفتیم و البته  نقشه جاهای دیدنی شهر رو گرفته بودیم. همه کارکنان بسیار مودب بودند و با کمال میل راهنمایی می کردند.(بخوبی به زبان انگلیسی مسلط بودند و ظاهرا علاقه ای به استفاده از زبان روسی نداشتند هر چند که مهمانان زیادی از روسیه داشتند.جالب اینجاست که روسها هم به زبان خود صحبت می کردند! حتی یک بار مسئول رستوران هتل که از روسی صحبت کردن امتنا می کرد با اکراه مجبور به پاسخگوئی به یک مسافر روس شد.می توان فهمید که هنوز عقده بهار پراگ در سینه مردم این کشور وجود دارد.)

قبلا هم در اینترنت دیده بودیم که در این شهر هیچ رستورانی ایرانی وجود نداره و فقط افغانها رستوران دارندو همچنین عربها.بعد از نهار مقداری در شهر گشت زدیم و واقعا زیبا بود پراگ.

لیست بلندی برای بازدید داشتیم که امکان دیدن همه آنها نبود.پراگ دارای بخش جدید و قدیم هست که به خوبی بخش قدیمی نگهداری شده و کاملا تمیز و شیک بود.رودخانه والتاوا نیز زیبائی خاصی به شهر بخشیده هرچند ظاهرا گاهی طغیان می کنه و بخشی از شهر رو زیره آب می بره.راستی این پراگ شهر کافکا نیز هست که بهش افتخار می کنند.