عاشق سفر

تجربیات سفر مهدی به ترکیه در خرداد 1388

سلام

من مهدی هستم که خرداد 88 با کمک و راهنمایی های ارزنده شما عازم سفر به ترکیه از طریق مرز زمینی بازرگان شدم و خیلی هم از این سفر لذت بردم. قول داده بودم که نتایج این سفر را برای شما و بقیه دوستان بیان نمایم ولی متاسفانه بدلایل مشکلات عدیده ای که برایم پیش آمد نتوانستم مطالب و تجربیات خود را برایتان ارسال نمایم امیدوارم که عذر اینجانب را بپذیرید.

سفرنامه ترکیه-زمینی خرداد 88

ساعت 14:30 از تهران راهی تبریز شدیم و 21:30 به تبریز رسیدیم شب را در منزل برادر خانمم خوابیدیم و 7:30 صبح راهی مرز بازرگان شدیم و پس از طی کردن 250 کیلومتر در ساعت 12:30 به مرز رسیدیم و باک بنزین خود را کاملا پر نمودیم (تقریبا=50 لیتر). متاسفانه بدلیل اعتصاب راننده های ترکیه مبنی بر بی احترامی مرزبانان ایرانی، عبور از مرز 4 ساعت طول کشید و نهایتا ساعت 16:30 وارد خاک ترکیه شدیم بالای یکی از کوهها کنار جاده ناهار آماده خود را گرم نموده و میل نمودیم با بنزین ایران تقریبا 700 کیلومتر راه پیمودیم.

قبل از سفر، برنامه GPS و نقشه کامل ترکیه را بر روی موبایل خود (Nokia-N85) نصب نمودم و با کمک آن کل مسیر مسافرت را با آرامش کامل طی نمودیم بطوریکه بدون سوال از کسی براحتی ما اطلاعات کلیه راهها، پمپ بنزینها، شهرها، هتلها، خیابانها، مراکز تفریحی و ... را داشتیم و بدون سردرگمی به سفر خود ادامه می دادیم.

شب اول را در هتل مرمر بیتلیس ماندیم (60 لیر برای اتاق دو تخته بدون صبحانه). شب دوم را هم در هتلی در آدانا ماندیم (60 لیر برای اتاق دو تخته بدون صبحانه). شب سوم در کنار دکه ای بین راهی کنار دریای مدیترانه در چادر خوابیدیم. که بسیار راحت و رویایی بود. روز چهارم به آلانیا رسیدیم که خانم اینجانب بیمار شد که ابتدا به یک بیمارستان خصوصی رفتیم و وقتی متوجه شدیم که تنها هزینه ویزیت 100 لیر (معادل 64.000 تومان) می باشد منصرف شده و به کمک GPS موبایل، به بیمارستان دولتی آلانیا رفتیم و کلا 20 لیر بابت ویزیت/دارو/تزریق پرداختیم و شب چهارم را هم در هتل اینترنشنال آلانیا ماندیم (70 لیر برای اتاق دو تخته با صبحانه و عصرانه). روز پنجم به سمت آنتالیا راهی شدیم و در بین راه به پارک آبی آلانیا (آکوا پارک) رفتیم البته بلیط را از یک آژانس تفریحی نزدیک آن خریدیم که از خود باجه پارک (نفری 40لیر بدون تغذیه مجانی) ارزانتر می داد بطوریکه با تغذیه مجانی در داخل پارک برای 4 نفر کلا 135 لیر به آژانس پرداختیم (نفری 33 لیر).

در آنتالیا شب پنجم و ششم را در هتل ریوریا ماندیم(150 لیر برای سوئیت 2 خوابه با صبحانه) روز ششم به پارک آبشار ددمان بالای آنتالیا رفتیم که بسیار سرسبز، زیبا و دیدنی بود و حتی از شمال خودمان هم با صفاتر بود.

شب هفتم را در هتلی در ساحل لارای آنتالیا ماندیم (80 لیر برای اتاق دو تخته) روز هشتم به سمت هتلهای پنج ستاره آنتالیا رفتیم و فقط تونستیم جای خالی در هتل کرملین پیدا کنیم (100 دلار برای اتاق دو تخته با صبحانه/ناهار/عصرانه/شام و نوشیدنی). با اقامت در این هتل، شما از امکانات هتل بغلی آن (توپکاپی) هم براحتی می توانید استفاده نمایید در حقیقت با یک هزینه از امکانات مجزای دو هتل استفاده می نمایید. در این هتل برای تمام زمانهای شبانه روز برنامه های تفریحی مختلفی وجود داشت که استفاده از آنها اوقات خیلی خوشی را برای شما فراهم می نماید. اگر مجددا به ترکیه سفر نمایم حتما این هتل و یا هتلهای نزدیک آنرا به عنوان اولویت اول در نظر خواهم گرفت.

شب نهم را در هتلی در کمر گذراندیم (60 لیر برای اتاق دو تخته) و روز دهم به کوش آداسی رسیدیم و پس از صرف ناهار راهی استانبول شدیم و در بین راه کنار پمپ بنزین، شب را در چادر خوابیدیم روز یازدهم به استانبول رسیدیم و سه شب را در هتل هاسکی گذراندیم (60 لیر برای اتاق دو تخته). روز چهاردهم هم از استانبول راهی ایران شدیم و شب را در بین راه ارزنجان در هتل ایساداس که در یک پمپ بنزین قرار داشت سپری نمودیم (100 لیر برای اتاق دو تخته با شام و صبحانه)

جالب بود که برعکس ایران، این مجموعه بین راهی (پمپ بنزن/غذاخوری/هتل) بسیار شیک و تمیز بود و غذاهای با کیفیتی ارائه می نمود و به مراتب از هتلهای شهر بهتر بود. در روز آخر بدلیل سرعت 135 کیلومتر 180 لیر جریمه شدیم (120.000تومان)

در پایان، روز پانزدهم ساعت 18:50 به مرز بازرگان رسیدیم و ساعت 24 در تبریز بودیم

شرایط و تجارب ما در این سفر به شرح زیر بود:

1. هدف از سفر= بازدید تفریحی از شهر آنتالیا و سپس شهر استانبول

2. مدت سفر در ترکیه (بعد از مرز بازرگان) = تقریبا 15 روز

3. زمان سفر= از 14 خرداد تا 28 تیر ماه 88

4. تفاوت ساعت ترکیه با ایران در تابستان: 2:30 عقبتر می باشد یعنی:  10 صبح ایران =7:30 صبح ترکیه

5. خودرو= پژو 206 صندوقدار اتوماتیک مدل 87 (مصرف داخل شهر تقریبا 10 لیتر و مصرف جاده تقریبا 7 لیتر می باشد)

6. استفاده از GPS موبایل و نقشه کامل کشور ترکیه (شامل نقشه راهها و شهرها و اطلاعات مسافرتی دیگر)

7. نفرات = من و همسرم + برادر خانمم به همراه همسر و کودک یک ساله اش =جمعا 4 نفر بزرگسال و یک کودک

8. مسیر رفت : بازرگان-دغوبایزید-وان-بیتلیس-دیاربکر-قازیانتب-آدانا-مرسین-آلانیا-آنتالیا

9. مسیر برگشت: آنتالیا-کمر-کاس-دالامان-موگلا-آیدین-کوش آداسی-ازمیر-مانیسا-استانبول-بولو-ایلگاز-آماسیا-ارزنجان-ارزروم-آگری- دغوبایزید -بازرگان

10.                    برادر خانمم و همسرش ساکن تبریز می باشند و به ترکی استانبولی آشنایی خوبی دارند

11. تعداد راننده = دو نفر (من و برادرخانمم)

12. نوع و کیفیت سفر = تفریحی، مناسب، ارزان و پربازدید

13. سابقه سفر به ترکیه = نداشتیم

14.قیمت بنزین در ترکیه= هر لیتر 3.2 تا 3.8 لیر = 2000 تا 2300 تومان

15. خرید بنزین در ترکیه(ابتدای سفر با باک پر از ایران-انتهای سفر باک خالی)= 340 لیتر =750.000 تومان

16.مسافت طی شده در ترکیه=5000 کیلومتر

17.قیمت لیر و دلار در تاریخ 12/3/88=635 تومان – 967 تومان

18.کل ارز همراه=3350 لیر+2600 دلار (معادل 4.640.000 تومان)

19.مانده ارز در پایان سفر=610 دلار + 365 لیر

20.تبدیل دلار به لیر در ترکیه به صرفه تر از خرید لیر در ایران بود

21. امنیت در ترکیه و جاده هایش خیلی بهتر از ایران است و ما شبها هم رانندگی می کردیم

22. اقامت در هتل کرملین آنتالیا بسیار رویایی و عالی بود(دو هتل با یک هزینه)

23. بهترین شهرها از نظر تفریحی بودن:

الف- آنتالیا: هتلهای 5 ستاره ساحل کندو بسیار عالی و مناسب+آبشار زیبای دادمان+پارک آبی

ب- آلانیا: شهری کوچک و اروپایی با ساحل خوب+پارک آبی خوب

بیمه آکسای ترکیه برای خودرو در مرز= 50  لیر= 32.000 تومان

عوارض خروج برای هر نفردر مرز بازرگان= نفری 6.000 تومان

هزینه نصب پلاک در مرز=2.000 تومان

25. برای گرفتن پلاک ترانزیتی و گواهینامه بین المللی به دفتر خدمات جهانگردی آراد واقع در: تهران-فلکه دوم صادقیه-بلوار آیت اله کاشانی-بلوار ابوذر-پلاک - واحد 5 (تلفن: 44060141) مراجعه نمودم

الف- زمان مورد نیاز=تقریبا نیم ساعت

ب- مدارک مورد نیاز= گواهینامه+ دو عکس تمام رخ زمینه سفید 3*4+کپی صفحه اول گذرنامه+تکمیل فرم درخواست ( فارسی و لاتین)+پرداخت مبلغ 000/300 ریال بابت هر جلد گواهینامه

26. برای گرفتن پروانه خروج یکساله به گمرک جنوب تهران واقع در: تهران-بزرگراه بعثت-ابتدای خ رجایی شمالی-پ29 (تلفن:53 الی 55060051 – داخلی 244)

الف- زمان مورد نیاز=تقریبا یک ساعت

ب- مدارک مورد نیاز= کارت ماشین+اصل سند ماشین+بنچاق و سند کارخانه+کارت ملی+مالک خودرو+حضور خودرو برای بازدید+2 سری کپی از تمام مدارک فوق+پرداخت فیش بانکی مبلغ 000/30 ریال (بانک ملی: بنام رایانه – ش.ح.=0104296882002)

ج- لازم به ذکر است که پروانه های صادر شده بایستی حداکثر تا یکسال بعد در گمرک تمدید و یا باطل گردند در غیر اینصورت جریمه نقدی تعلق می گیرد