عاشق سفر

سفرنامه محمد به کوش آداسی

هفته سوم خرداد ماه سفری یک هفته ای به کوش آداسی داشتیم که در سایت Phalls برای استفاده دوستان تجربیاتم رو نوشتم. با توجه به اینکه وبلاگ شما خیلی مفید و کاربردی هست براتون میفرستم که اگه خواستین در وبلاگ قرار بدین. البته با توجه به راهنمایی های وبلاگ شما خیلی دوست داشتم با ماشین شخصی برم ولی چون ماشین مناسب نداشتم با تور رفتیم.

ارادتمند شما – محمد

سفرنامه کوش آداسی

اولین مسله ای که برای سفر به کوش آداسی پیش رو قرار داشت انتخاب آژانس مسافرتی و هتل بود.
در مورد آژانس باید بگم که زیاد حساس نباشید چون معمولا بصورت گروهی کار میکنند و پکیج های یکسانی دارند و هرکدام بسته به موقعیت قیمتهای متفاوتی دارند. و تنها در گرفتن تور و بلیط به کار میان و بعد از اون دیگه کاری به کار شما ندارن. این گروهها در ترکیه با آژانسهایی در ارتباط هستند که از لحظه ورود تا گرفتن کارت پرواز خروج با شما هستند.
در مورد هتل هم با توجه به بودجه و نوع هتل، انتخابهای متفاوتی وجود داره. هتلهای ساحلی که اکثرا خارج از شهر به فاصله 15 تا 30 دقیقه قرار دارند و اکثرا 5 ستاره
All هستند و ساحل اختصاصی دارند و هتلهای داخل شهر که طبیعتا ساحل اختصاصی ندارند و با ستاره های مختلف هستند.
هتلهایی که در لیست آژانس ما قرار داشت همه سایت اینترنتی داشتند که امکاناتشون رو کامل نوشته بودند. در جستجویی که در اینترنت داشتم سایت اکثر هتلها رو به سادگی پیدا کردم که میتونید با توجه به اونها انتخاب بهتری داشته باشید.

هتلی که ما انتخاب کردیم هتل
Tatlises بود. یک هتل 4 ستاره شامل صبحانه و شام. از نظر کیفیت قبلا مواردی منفی در مورد این هتل شنیده بودم که بسیار نا امید کننده بود ولی پس از ورود نظرم رو کاملا جلب کرد. البته این مورد کاملا سلیقه ای هست ولی باتوجه به هزینه پرداختی کاملا راضی بودم. صبحانه و شام متنوع و با کیفیت مناسب بود و فقط تنها مشکلی که وجود داشت رزرو شدن اکثر میزها برای تورهای خارجی بود ولی چند میز رزرو نشده نیز همیشه وجود داشت.
طبق قانون هتل وارد کردن نوشیدنی و خوردنی به داخل هتل ممنوعه که یکی از مسافرا که آب دستش بود ازش گرفتن ولی ما که آب همراهمون بود و تو یخچال گذاشتیم کسی چیزی نگفت.
داخل اتاق تلوزیون، یخچال، آینه و میز و صندلی، یک مبل با میز، دو عدد کمد، یه دوشک اضافه، گاوصندوق، کولر گازی اسپیلت، و بالکن که یه میز و دو تا صندلی پلاستیکی توش بود و نمای بسیار قشنگی به شهر و اسکله و دریا داشت. (داخل اتاق سطل زباله نداشت اگه رفتین چند تا پلاستیک ببرید)
داخل حمام دو عدد حوله بزرگ و دو عدد کوچک و یک حوله زیر پایی دو عدد شامپو دو عدد صابون، وان، توالت فرنگی، سطل زباله، سشوار و تلفن (صابون مایع و مسواک و دمپایی نداشت)
لیدر تور میگفت اینجا تو هیچ هتلی دمپایی و مسواک نمیذارن.
پروازمون هم ترکیش بود که پذیرایی خوبی داشتن.

روز اول ورود با توجه به وقت آزادی که داشتیم تصمیم گرفتیم به مرکز شهر سری بزنیم. طبق نقشه فاصله چندانی تا مرکز شهر نبود ولی چون آشنا نبودیم با یک تاکسی که جلو هتل بود رفتیم که برامون 10 دلار آب خورد و بعد متوجه شدیم که مینی بوس هایی که مرتب در حال گردش هستند با نفری 1.5 لیر همین مسیر رو طی میکنند و در روزهای پایانی که کلا مسیر رو پیاده میرفتیم که چیزی حدود 15 دقیقه راه بود.
در گردشی که روز اول داشتیم به یه نانوایی سر زدیم که دیدیم مینی پیتزا داره هرکدام 1 لیر همچنین ساندویچ های متنوعی داشت که یکبار هم نان و پنیر و سبزی سرخ شده اش رو امتحان کردیم که خیلی خوشمزه بود.
قیمت بستنی به نسبت تهران بیشتر از 3 برابر بود. پیتزا و ساندویچ های متنوعی هم به وفور وجود داشت که به نظرم به خوشمزه گی تهران نبودند.
روز اول هم یک سیم کارت ترکسل به قیمت 25 لیر خریدیم که 5 لیر شارژ داشت و برای خریدش هم به پاسپورت نیاز بود و بعد از 1 ساعت هم فعال شد و به گفته خودشون تا 5 سال هم فعال هست. هزینه هر
SMS هم به ایران 0.6 لیر بود. البته SMS هایی که به خطوط همراه اول فرستادم نرسیده بود ولی به ایرانسل رسید. از ایرانسل به ترکسل هم حدود 230 تومان بود. از ایران هم میشه به راحتی با کارتهای تلفن به اون زنگ زد. یه کارت تلفن هم گرفتیم 10 لیر که کلا کمتر از 8 دقیقه تونستیم از تلفن های عمومی با ایران صحبت کنیم. برای تلفن عمومی به کارت تلفن نیازی نبود.
شب دوباره به مرکز شهر رفتیم با دولموش (مینی بوس) و از شانس ما یه کنسرت کنار ساحل بود که خیلی مزه داد.
سوپر مارکت های خوبی تو شهر بود که برای خرید های کوچیک خیلی مناسب بود و کلا ارزش دیدن داشت. پیشنهاد میکنم اگه از جلوشون رد شدین حتما سر بزنید. بعضا اجناسی توشون پیدا میکنین که تخفیف خوردن و با قیمت بسیار پایینی فروخته میشن.
آب معدنی از 0.25 لیر تا 0.5 لیر. نوشابه از 0.4 لیر به بالا مثلا یه نوشابه رو یکبار در جاده 3 لیر خریدیم در یک مغازه نزدیک بازار 2.5 لیر و در سوپر مارکت 1.4 لیر (در انواع مختلف) و قیمت شکلاتهاش چندان تفاوتی با تهران نداشت.
بهتره پولتون هم به لیر یا یورو باشه که راحت تر خرج میشه (حتما لیر داشته باشید 5 یا 10 و 20) اکثر مغازه ها قیمتی که زده بودند به لیر و یورو بود که یک یورو رو معادل 2 لیر حساب میکردن. در صرافی هم 100 دلار رو 158 لیر میدادن
WC های عمومی همه جا هست 1 لیر
قیمت دولموش هم داخل شهر 1.5 لیر بود و تا
Ladies Beach 2 لیر.
Ladies Beach هم حتما برید، شب برای گردش (قلیون هم یه جا داشت 10 لیر) و روز برای شنا و آفتاب گرفتن. اونجا جت اسکی و بانانا و از این چترها که با قایق میکشن و میرین هوا و .. هم داشت. جت اسکی 35 یورو، بانانا فکر کنم 5 یورو و اون چتر بازی 70 یورو
مرکز شهر و بازار هم فاصله چندانی نداره که برای گشت و گذار خوب بود. تو مغازه هاش هم میشد چیزاهی خوبی که تخفیف خوبی هم خورده بود پیدا کرد. ولی برای خرید اصلی لباس باقیمت مناسب Outlet های سوکه بهتره که اگه وقت کافی داشته باشین میتونین خریدهای خیلی خوبی داشته باشید. مثلا شلوار جین یا کتان 10 لیر که پول دو تا جورابه. البته مارک دار های تخفیف خورده هم مثل Cons و Mavi و Livis هم هستند که مثلا 3 تا شلوار رو به قیمت 2 تا میدن. تی شرت و پیرهن های خیلی خوبی هم پیدا میشه که اکثرا (با تفکر ایرانی) مناسب جوونهاس. اگه با تور به سوکه رفتین حتما از راهنما بخواین که Cons و Livis و Mavi رو برین چون ممکنه اونجا توقف نکنند.
اگر هم خواستید خودتون برید من تجربه اش رو ندارم ولی بهتره چند نفر باشین و یه تاکسی دربست بگیرین که تمام وقت در اختیارتون باشه و بتونین خریدهاتون رو هم توش بگذارین چون مغازه های
Outlet خارج شهر هستند و به گفته راهنمای ما ماشین بخصوص اگه به شب بخورین به سختی گیر میاد.
تورهایی که آژانس ما در کوش آداسی داشت اینها بود:
آکوا پارک 45 دلار
کشتی 40 دلار
افس و خانه حضرت مریم 60 دلار
شب ترکی 60 دلار
ازمیر 35 دلار
خرید سوکه 20 دلار
معمولا تورها از صبح تا بعد از ظهر هست غیر از شب ترکی که شب شروع میشه.
از تورهای بالا همه رو غیر از ازمیر پیشنهاد میکنم. البته ما شب ترکی رو (به خاطر هزینه اش) نرفتیم ولی دوست داشتم برم.
تور کشتی رو حتما پیشنهاد میکنم با تور ایرانی برین خیلی شادتر و باحال تر بود. همراه ما دو کشتی دیگه بودن که خیلی آروم بودن ولی تو کشتی ما یا آهنگ های توپ و اکثرا ایرانی پخش میشد یا خونده میشد.
تور افس و خانه حضرت مریم هم با توجه به توضیحاتی که لازمه داده بشه ایرانی بودنش بهتره.
ازمیر رو اونایی که رفتن راضی نبودن چون قیمتهای بالایی داشت.
سوکه رو که گفتم
آکوا پارک هم که چه خودتون برین چه با تور فرقی نداره. البته با تور راحت تره.
در بعضی تورها تو مسیر ممکنه به فروشگاههای چرم و ... نیز ببرن.
ما رو به یه
فروشگاه چرم بردن که اولش رفتیم تو یه سالن خنک مخصوص فشن شو نشستیم و برامون یه لیوان آبمیوه آوردن. یه کارتهایی روی میزهای جلومون بود که شماره مدلهای مورد نظر رو علامت میزدیم و تو فروشگاه میرفتیم سراغشون. خانمها و آقایون فشن اومدن و رفتن و بعد رفتیم فروشگاه و قیمتهای نجومیش رو دیدیم. از 700 دلار به بالا که موقع خرید حداقل نصف میشد. دو تا از خانمها خرید کردن که یکیشون که یه اور 1000 دلاری رو با کلی ذوق و شوق 500 دلار خریده بود بهمون گفت تو بازار کپی اون رو 200 دلار گذاشته بودن که جای چونه هم زیاد داشت.
یه مرکز خرید نقره هم بردن که به نظر ارزش دیدن نداشت.
تو بازارش هم فرش فروشی زیاد بود با قیمتهایی بسیار بالا. مثلا یه فرش ابریشم حدودا 50 در 70 رو میگفت 1400 دلار که پیش فرش تبریز اصلا هیچ بود.
تو بازارش یه سوغاتی مثل راحت حلقوم خودمون با بسته بندی قشنگ هست به قیمت 1 یورو که 6 تاش رو 5 یورو میدن، اصلا روش به عنوان سوغات حساب نکنین آبرو ریزیه اول یکی بگیرین باز کنین بخورین اگه خوب بود بعد.
در مورد زبان هم فروشنده هاشون دست و پا شکسته انگلیسی حرف میزنن (لغت) ولی مردمشون نه. بهتره یه خورده لغات اصلی ترکی رو تمرین کنید که خیلی به کارتون میاد. لغات مربوط به خرید، تخفیف و آدرس و ... رو تخفیف بیشتر کار کنید که خیلی جا داره.
مردمان خوبی داشتند. دوبار که ما دولموش سوار شدیم و دو تا صندلی کنار هم خالی نبود دفعه اول یه خانم و پسرش و دفعه دوم یا آقای جوان جاشون رو عوض کردن که ما بشینیم. کلا از اهمیتی که به دیگران میدادن خیلی خوشم اومد.
شهرشون خیلی خلوت و آروم بود البته غیر از مرکز شهر که شبهاش که هوا خنک میشد شلوغ بود (نه مثل تهران).
هر روز یک یا دو کشتی کروز به اسکله میومدن و مسافراشون برای گردش به شهر و افس میرفتن.
حضور شهرداری خیلی کم رنگ بود. کنار معابر زباله زیاد بود. در سطح شهر بخصوص در مرکز شهر و ساحل اون اصلا سطل زباله نبود و در مناطق مسکونی بصورت پراکنده و سازماندهی نشده از این سطل های بزرگ گذاشته بودند.

به علت کمبود وقت مطالب یه مقدار پراکنده نوشته شده، به بزرگی خودتون ببخشید. امیدوارم به کارتون بیاد.

توضیح محمد - عاشق سفر: محمد جان سایتی که عکسهایتان در آن قرار داده اید باز نمیشوند لطفا عکسهایتان را در سایت دیگری قرار دهید.