عاشق سفر

سفر نوروزی سال 88 به ترکیه - بخش سوم

شهر قیصری دروازه ورود به منطقه کاپادوکیا

بعد از شهر سیواس به شهر قیصری رسیدیم خیابان اصلی شهر فروشگاههای زیبایی داشت برای پارک ماشین کنار خیابان٬ یک مامور پارکینگ دو لیر از ما گرفت و قبضی را زیر شیشه ماشین قرار داد تا گردش و خریدی در شهر داشته باشیم. بعد به سمت منطقه کاپادوکیا راه افتادیم.

غارنشینی در قرن ۲۱

منطقه کاپادوکیا از دیدنی های ترکیه است روستاها و خانه هایی غار مانند که در دل کوهها تراشیده شده اند. برای دیدن این روستاها بسیار کنجکاو بودم  تصور اولیه من از این منطقه روستاهایی ابتدایی و عقب مانده بود اما با رسیدن به اولین شهر که اورگوپ نام داشت شگفت زده شدم. شهری کوچک و توریستی و زیبا در مقابل ما نمایان شد. در ابتدای ورود به شهر در مرکز آن ظاهرا یک تپه سنگی با چند غار خودنمایی میکند اما هر چه جلوتر میروی به خیابان های سنگ فرش زیبا و باریکی میرسی که پیچ خورده و شما را از پشت تپه تا بالاترین نقطه آن بالا میبرد و در مسیر از دیدن آنهمه "خانه غارهای" قدیمی حیرت زده می شوید. جالب آنجاست که هنوز در این "خانه غارها" مردم زندگی میکنند و بعضی از آنها هتل و رستوران و فروشگاه شده اند. البته بعضی دیگر از خانه غارها متروکه هستند و شبیه دخمه هایی در دل تپه ها قرار گرفته اند

چشم انداز شهر اورگوپ - منطقه کاپادوکیا

خانه های تراشیده شده در تپه - شهر اورگوپ

خانه یا غاری مسکونی در دل صخره در اورگوپ - منطقه کاپادوکیای ترکیه - نزدیک شهر قیصری

بازدید از شهر اورگوپ آنقدر مفرح و لذت بخش بود که تصمیم گرفتیم شب را در آنجا بمانیم جالب بود که شهر دوازده هزار نفری٬ دو سه هتل ۵ ستاره و تعداد زیادی هتل چهار و سه ستاره و پانسیون داشت.

هتل اکوزون - شهر اورگوپ - بین شهرهای قیصری و نوشهیر - ترکیه مرکزی

در هتلی بنام  hotel akuzun  اقامت کردیم اتاق دو نفره ٬ با صبحانه ٬ شبی ۱۰۰ لیر. هتل خلوت بود و دو سه اتاق آن بیشتر پر نبود. کلی کارت پستال از منطقه کاپادوکیا در لابی هتل وجود داشت که از هر کدام یکی برداشتم از رسپشن در مورد محل قرار گیری بقیه دیدنی های کاپادوکیا سوال کردم یک نقشه جالب به من داد که نشان میداد منطقه کاپادوکیا بسیار وسیع است و منطقه ای مثلثی شکلی است که مابین شهرهای قیصری٬ نوشهیر و نیده واقع شده است.

نقشه منطقه کاپادوکیا که از هتل گرفتیم

شهر آوانوس و کارگاههای سفالگری

فردا صبح برای دیدن بقیه مناطق کاپادوکیا به شهر آوانوس avanos رفتیم این شهر پر از کارگاههای سفال گری و سفال فروشی بود دوری در شهر زدیم اما از خانه - غارهای کله قندی و قارچی شکل خبری نبود از توریست اینفورمیشن شهر٬ سراغ کلبه های غاری و کله قندی را گرفتیم به ما گفت که باید به روستای زلوه و قورمه برویم ولی به ما توصیه کرد تا به کارگاههای سفالگری شهر آوانوس هم سری بزنیم چون ایران مهد کوزه و سفال سازی است با بی میلی پذیرفتیم. و به چند کارگاه سفالگری قدیمی ولی مرتب و تمیز سر زدیم چند نفر به استقبالمان آمدند و ما را بداخل کارگاه دعوت کردند.

کارگاه سفالگری شهر آوانوس - نزدیک شهر قیصری - از درب  روبرو وارد شدیم

جالب بود کارگاه٬ یک تونل غار مانند طویل بود که در دامنه یک تپه با دست کنده شده بود دور تا دور غار٬ سفال های رنگارنگ و با شکلهای متنوع چیده بودند. راهنما٬ ما را به طبقه دوم غار راهنمایی کرد٬  لامپ کم سویی٬ راه پله ای که با کلنگ تراش خورده و به بالا راه داشت را روشن میکرد بعد از بالا رفتن از پله ها ٬ محوطه ای به بزرگی طبقه پایین نمایان شد. یک نفر آقای میانسال پشت چرخ سفال گری نشسته بود و دو نفر خانم جوان هم در کنارش داشتند به دقت کاسه های سفالی را با قلم مو نقاشی میکردند و سرگرم کارشان بودند در مقابلشان نیمکت های چوبی قرار داشت آقایی که پشت چرخ سفالگری نشسته بود زبان انگلیسی را بخوبی حرف میزد از ما خواست تا بنشینیم و نحوه کار او را نگاه کنیم. پذیرفتیم.

سفالگری در شهر آوانوس - نزدیک شهر قیصری

توضیح عکس بالا : این آقا زبان انگلیسی را به خوبی بلد بود و در حین کار برایمان توضیح میداد البته از او برای عکس گرفتن اجازه گرفتیم.

برایمان چای میوه ای در استکانهای سفالی آوردند آقای سفالگر در حین کار توضیح داد که: "این هنر از پدرانمان به ما یاد داده شده و ما نیز به فرزندانمان یاد خواهیم داد گلها از نوعی خاک که در همین نزدیکیها وجود دارد ساخته میشود و بعد از شکل خوردن در دمای ۱۰۰۰ درجه پخته میشود و بعد لعاب خورده و توسط خانمهایی که اینجا هستند که خواهر و همسرم میباشند با دست نقاشی میشوند" با پایان توضیحاتش یک کوزه بسرعت از تکه ای گل ساخته شد وی برای چرخش چرخ سفالگری اش از حرکات سریع پایش استفاده میکرد و در انتها برای جدا کردن کوزه گلی٬ از سطح چرخ سفالگری٬ از تکه ای نخ استفاده کرد. از ما پرسید آیا مایلیم خودمان کار با دستگاه را امتحان کنیم. وقتمان کم بود نپذیرفتیم. از سفالگری در ایران پرسید اطلاعاتم زیاد نبود گفتم احتمالا شهرهای یزد و اصفهان مرکز سفال گری ایران هستند. چند تکه سفال نقاشی شده خریدیم و خداحافظی کردیم. و بطرف زلوه را افتادیم

داخل کارگاه سفالگری شبیه غار بود - شهر آوانوس - نزدیک شهر قیصری

سفر به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح - روستای زلوه

فاصله روستاهای دیدنی منطقه کاپادوکیا از هم ۱۰- ۱۵ کیلومتر بیشتر نیست و بوسیله جاده های باریک اما آسفالت به هم وصل شده اند. در هر روستا شما با شگفتی های جدیدی روبرو خواهید شد.

پاسگاه ژاندارمری روستای زلوه ZELVE - منطقه کاپادوکیای ترکیه - برای بهتر خوانده شدن، تابلو را آن بالا بزرگتر کرده ام

بعد از شهر آوانوس AVANOS به سمت زلوه رفتیم تا یکی دیگر از دیدنیهای منطقه کاپادوکیا را ببینیم زلوه روستایی قدیمی و متروکه است که به موزه تبدیل شده است صخره های کله قندی و قارچی شکل٬ که اهالی سابقش آنها را کنده کاری کرده و به غارهایی برای سکونت تبدیل کرده اند . بازدید از این قسمت رایگان بود اما چند کیلومتر جلوتر یک موزه روباز وجود داشت که ورودی داشت بعد از زلوه و گردشی مابین صخره های کله قندی و قارچی بطرف شهر قورمه راه افتادیم.

مابین راه آوانوس تا زلوه و قورمه پر بود از فروشگاههای سفال و کوزه.

شهر قورمه - جریان زندگی در درون صخره ها

شهر قورمه GOREME یکی از شهر های زیبای منطقه کاپادوکیاست که در بعضی از صخره های کله قندی آن هنوز زندگی جریان دارد شهری توریستی کوچک ٬ تمیز و زیبا. که با گردش در شهر انسان روحیه میگیرد. نزدیک قورمه هم موزه روبازی وجود دارد قورمه هتل های قشنگی دارد اگر وقت داشتیم حتما یک شب هم قورمه میماندیم.

مغازه فرش فروشی درون صخره در شهر قورمه - منطقه کاپادوکیا - ترکیه

خانه مسکونی در دل صخره - شهر قورمه - منطقه کاپادوکیای ترکیه

توضیح عکس بالا: به پرده های پشت پنجره دقت کنید هنوز در آن زندگی میکنند.

برای بازدید هوایی منطقه کاپادوکیا٬ جایگاههای بالون سواری متعددی وجود داشت که البته در فروردین ماه تعطیل بود. از روستای دیگری بنام اوچی سر (uchisar) هم بازدید کردیم که یک تپه بلند در وسط آن بود و مثل کندوی زنبور٬ اطراف آن تا قله اش را خانه های غاری ساخته بودند. از دیدنی های دیگر منطقه کاپادوکیا کلیساهای غاری آن است که غریب به ۱۰۰۰ کلیسا در این منطقه وجود دارد که در و دیوارشان نقاشی شده است. و همچنین شهرهای زیر زمینی که در بعضی روستاها٬ مثل Tatlarin ،Kaymakli وجود دارد.- منبع - بزرگترین این شهرهای زیرزمینی غار مانند در روستای Derinkuyu قرار دارد که 11 طبقه داشته و قابلیت زندگی دهها هزار نفر همراه با مکانهایی برای نگهداری آذوقه را داشته است این روستا در 19 کلومتر نوشهیر به سمت نیده میباشد تعداد شهرهای زیر زمینی منطقه کاپادوکیا یکصد عدد تخمین زده میشود که تاکنون 40 شهر زیرزمینی یافت شده و فقط 6 عدد آنها بر روی توریستها باز شده است - منبع