عاشق سفر

سفر نوروزی سال 88 به ترکیه - بخش دوم

برنامه سفر

مقصد ما در این سفر به سه بخش تقسیم میشد دیدار از منطقه کاپادوکیا - سفر دریایی به قبرس شمالی و دیدار مجدد آنتالیای محبوب. و حالا بقیه ماجرای سفر ما.

شهر ارزنجان ترکیه توقفگاه شب اول

با رسیدن به شهر ارزنجان ترکیه ٬ دیگر از خستگی رمق نداشتیم ساعت  از ۱۰ شب گذشته بود و من با وجود آنکه از رانندگی در شب خوشم نمی آید و باید در ارزروم توقف میکردم ارزنجان را برای اولین شب اقامت در ترکیه انتخاب کردم چون ارزروم را قبلا (سفرنامه ارزروم)  مفصل گشته بودیم و سفرمان تکراری میشد. در ابتدای شهر ارزنجان داخل یک پمپ بنزین نگه داشتیم و از یک آقای چاق که در سوپر مارکت پمپ بنزین کار میکرد سراغ هتل گرفتیم. آقای فروشنده ما را به بیرون سوپرمارکت دعوت کرد و درست در خیابان مجاور به ساختمانی اشاره کرد و گفت که هتلی خوب و ارزان است.

اقامتگاه دولتی شهر ارزنجان( اقای سوپرمارکتی اینجا را به ما نشان داد  ) - شب اول اینجا بودیم

هتلی که به ما نشان داد در واقع مجتمع اقامتی دولتی تقریبا قدیمی بود که در تابلویش نامی از هتل بودنش به چشم نمیخورد اما داخلش به یک هتل دو ستاره شبیه بود و با افتخار عکسهایی از بازدید رئیس جمهوری قبلی ترکیه از ساختمان را بدیوار زده بودند بهرحال برای اقامت یک شبه مناسب بنظر میرسید اتاق دونفره ٬ شبی ۶۷ لیر با صبحانه.

بهترین مسیر برای رسیدن به آنتالیا

فردا صبح زودتر بیرون زدیم تا به شهرهایی از ترکیه که از این به بعد برایمان تازگی داشت برسیم. پارسال همین موقع در سفر دور ترکیه مان شهرهای مرکزی ترکیه را ندیده بودیم شهر بعدی ما سیواس بود فاصله این شهر تا بازرگان ۷۷۰ کیلومتر است و بنزین ارزان قیمت ایرانیمان در اینجا تمام شد و در مرکز شهر سیواس بعد از بنزین زدن (هر لیتر ۳.۰۵ لیر و باک پر با ۱۴۰ لیر) منتظر شدیم تا برایگان ماشینمان شسته شود

پمپ بنزینی که در شهر سیواس برای اولین بار در ترکیه بنزین زدیم - هر لیتر ۳.۰۵ لیر و باک پر ۱۴۰ لیر ترک(هر لیر ۶۰۰ تومان)

چند تا از مردم سیواس با دیدن ما با خوش رویی سعی در برقراری ارتباط داشتند یکی از آنها از روی نقشه کوتاهترین و بهترین مسیر رسیدن به آنتالیا را بعد از سیواس٬ قیصری٬ نوشهیر٬ آکسارای٬ و قونیه میدانست. این مسیر را هنگام بازگشت از آنتالیا در عمل طی کردیم مسیر خوبی برای رسیدن به آنتالیاست جاده هایش بهتر و کوتاهتر  از مسیر  دغوبایزید ٬ وان ٬ بیتلیس ٬ دیاربکر ٬ قازیانتپ ٬ آدانا ٬ مرسین ٬ آنامور ٬ آلانیا ٬ آنتالیا است. پیشنهاد من هم برای رسیدن به آنتالیا با یک شب استراحت و دو روز رانندگی مسیر سیواس ٬ قیصری ٬ قونیه است.

مردم سیواس ٬ میزبانانی مهربان

نزدیک ظهر بود و یکی دیگر از سیواسیون که کت و شلواری مرتب ولی قدیمی پوشیده بود سعی داشت تا جاهای دیدنی شهر را به ما نشان دهد. مامور اداره مالیه بود خودش یک ماشین فیات قدیمی داشت او جلو و ما بدنبالش ٬ما را به مرکز قدیمی شهر سیواس راهنمایی کرد جایی برای پارک ماشینمان هم پیدا کرد مسئول پارکینگ دو ماشین را به ما نشان داد که پلاک ایرانی داشتند و پارک کرده بودند  فهمیدیم که ما تنها ایرانیانِ مهمان سیواس نیستیم این قسمت از شهر سیواس میدانی با ساختمانهای قدیمی ولی مرتب بود٬ که نشان از قدمت شهر میداد. گردشی کوتاه در شهر و چند عکس یادگاری و بعد وداع با شهر سیواس و میزبانان مهربانش.

سیزده بدر و آیران

روز سیزده بدر بود پس نهار را در خارج شهر سیواس و در جاده قیصری صرف کردیم. در نزدیکی محل اطراقمان مان یک پمپ بنزین و فروشگاه بود که از آنجا دوغهای لیوانی یا آیران (ayran) خریدیم این دوغها بنظرم خیلی خوشمزه است.

دوغ لیوانی یا آیران ترکیه

فواصل با مزه

نکته ای که برایم جالب بود فواصل تقریبا ۲۰۰ کیلومتر شهرهای مهم مسیر است.(آغری - ارزروم ٬ ارزروم - ارزنجان ٬ ارزنجان - سیواس ٬ سیواس - قیصری).