عاشق سفر

سفر به تایلند - بخش دوم

فرست هتل بانکوک

مراحل چنج دلارها به بات٬ خرید سیم کارت و رزرو هتل حدود یک ساعت وقت ما را گرفت بعد از خروج از فرودگاه حدود ساعت ۹ صبح تاکسی متر گرفتیم بطرف فرست هتل. فرودگاه در شرق بانکوک قرار دارد و تا مرکز شهر حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر راه است که با توجه به ترافیک منطقه مرکزی شهر حدود یک ساعت طول میکشد.

با اینکه ساعت تحویل اتاق معمولا ۲ بعد از ظهر است اما در ساعت حدود ۱۰ اتاقمان را تحویل گرفتیم قبلا در اینترنت این هتل را دیده بودم انتظار نداشتم هتل اینقدر تمیز باشد هتل سه ستاره اما تمیزی هتل در حد سه و نیم ستاره بود. لابی هتل زیاد بزرگ نبود اما در همان طبقه اول چند فروشگاه و آژانس رزرو تور و مرکز ماساژ پا وجود داشت. هتل دو استخر در طبقات دو و چهار داشت که اتاق ما در طبقه هفتم و مشرف به استخر هتل در طبقه چهارم بود. به خاطر ایام کریسمس٬ یک درخت بزرگ کاج و چند گوزن و نمادهای دیگر در طبقه اول نصب شده بود. تقریبا در تمام مراکز خرید شهر و فرودگاه تزئینات و چراغانی و نمادهای کریسمس جلب توجه میکرد.

بطرف بازار پراتونوم

بعد از تحویل اتاق فرصتی شد تا یک سر بیرون برویم و موقعیت هتل را بسنجیم هتل بر خیابان پچ بوری قرار داشت و در سمت چپ هتل٬ بعد از پنج دقیقه پیاده روی به دستفروشان پراتونوم رسیدیم. دو طرف پیاده رو دستفروشان بر روی میز یا چرخ بساط خود را کیپ تا کیپ چیده بودند و دنبال مشتری میگشتند و با دیدن توریستها آنها را دعوت به خرید میکردند. در بین دستفروشان کوچه هایی قرار داشت که بعضی از آنها خیلی شلوغ بودند و پر از مغازه و دستفروش. یکی از این کوچه ها که پهن تر بود بطرف بایوک هتل میرفت که بازار خیلی جالبی بود که پر از دستفروشان اغذیه فروش بود تنوع غذایی این دستفروشان اعجاب آور بود در طرف دیگر خیابان پچ بوری ساختمان مرکز فروش لباس پلاتینیوم قرار داشت.

بازارهای بانکوک

بازارهایی که در طول اقامتمان به آنها سر زدیم و مملو از دستفروش و پاساژهای لوکس بود. توضیحات هر کدام برای بعد.

۱- بازار پاتونوم (پراتونوم)

۲- بازار چاینا توون

۳- نایت بازار سوان لوم

۴- بازار چاتوچاک

۵- بازار سیلوم

۶- بازار سوخومویت (ایستگاه نانا سوی ۳ )

۷- کینگ پاور (در خیابان رانگ نام نزدیک میدان ویکتوری مونومنت)

۸- سیام اسکویر

تور داخل شهر رایگان

شب تا ساعت ۱۲ الی ۱ نصف شب به وقت بانکوک بیرون بودیم و گذشت زمان را احساس نکردیم. شب قبل هم در هواپیما بودیم و حسابی خسته شده بودیم خواب خیلی چسبید اما صبح با صدای زنگ تلفن از خواب بیدار شدیم یک خانم بود و خودش را تور لیدرمان معرفی کرد و گفت که تور رایگان داخل شهر بانکوک ما ساعت ۹ صبح شروع میشود و باید در لابی باشیم. ساعت ۸ صبح بود هنوز خیلی خسته بودم با خودم گفتم کاش این تور را نگرفته بودیم و تا ظهر میخوابیدیم ساعت فیزیولوژیکمان هنوز به ساعت ایران بود و با احتساب سه و نیم ساعت اختلاف الان ساعت چهار و نیم بود. اما تور رایگانمان از دست میرفت. البته بعدا فهمیدیم که هر رایگانی در بانکوک بی دلیل نیست.

تور لیدری بنام نانسی

آژانسی که هتل و تور را برایمان رزرو کرده بود سه تا برچسب دایره ای که نام آژانس بر روی آن نوشته شده بود بما داده بود تا روز موعود به لباسمان بچسبانیم. ما هم با عجله صبحانه خورده و در لابی منتظر شدیم یک خانم با قد متوسط و نسبتا تپل تور لیدر ما بود خودش را نانسی معرفی کرد البته گفت که اسم مستعارش است و اسم اصلی اش Somrat Ketsuwan است. فکر میکردم که تور دسته جمعی است اما فقط ما بودیم٬ به اتفاق یک راننده سوار یک ماشین تویوتا کمری شدیم و بطرف مناطق دیدنی شهر راه افتادیم.

انگلیسی با لهجه تایلندی

تایلندیها انگلیسی را با لهجه محلی حرف میزنند و مشکل میشود بعضی کلماتشان را متوجه شد اما  نانسی انگلیسی را خیلی شمرده و با حرکات کامل لب و دهان و با مزه حرف میزد و بعضی کلمات را دو بار تکرار میکرد تا مطمئن شود ما منظورش را فهمیده ایم که گاهی اسباب خنده ما میشد. اما انصافا انگلیسی اش از ما بهتر بود...

در خیابانهای شهر بانکوک علاوه بر تزئینات کریسمس٬ تصاویر بزرگ متعددی از پادشاه و خانواده اش نصب شده بود که ظاهرا بخاطر تولد پادشاه رامای نهم( بامیبول آدیولادج ) بود نانسی توضیح داد که "مردم پادشاه را خیلی دوست دارند ولی نخست وزیرشان را نه. حکومت تایلند سلطنت مشروطه است و پادشاه امسال شصت و سومین سال سلطنت خود را جشن گرفته و از این لحاظ در دنیا رکورد دار است و نامش در کتاب رکورد های گینس ثبت شده".

برنامه اصلی تور شامل بازدید از معبد بودای خفته Wat Phra Kaew بود که حدود ۲ ساعت طول کشید. نانسی قسمتهای مختلف را به ما نشان میداد معبد محوطه بسیار بزرگی بود که پر از مجسمه های  بودا در حالت های مختلف بود بودای خوابیده ٬ نشسته٬ ایستاده و با اندازه های متفاوت. که هر چه اندازه مجسمه بزرگتر بود اهمیت بیشتری داشت که بعضی از آنها با طلا روکش شده بودند. مهمترین و بزرگترین آنها بودای خفته بود که حدود ۱۵ متر ارتفاع و ۶۵ متر طول داشت

تور خرید طلا و جواهر در بانکوک

بعد از دیدن معبد دوباره سوار ماشین شدیم و چند تا ساختمان دیگر هم از داخل ماشین دیدیم مثل وزارت دفاع ٬ دانشگاه بانکوک٬ و ... اما همانطور که انتظار داشتم (قبلا در اینترنت خوانده بودم) نانسی به ما گفت که میخواهد ما را به کارگاههای ساخت طلا و جواهر ببرد و ما را تشویق کرد که حتما خرید کنیم. ظاهرا بابت بردن توریست مبلغی جزئی٬ ولی بابت خرید آنها از کارگاه بصورت درصدی پورسانت میگرفتند. ما هم گفتیم. no problem

ساختمان کارگاه و فروشگاه طلا ساختمانی بزرگ و تقریبا شلوغ بود موقع ورود یک کارمند فروشگاه به ما خوش آمد گفت و با آب میوه از ما پذیرایی شد بعد ما را با مراحل ساخت طلا و جواهر آشنا کرد ابتدا چند سنگ بزرگ معدنی که سنگهای آنرا برای ساخت نگین استفاده میکردند به ما نشان داد و بعد ما را به کارگاهی بزرگ که استادکاران به کار مشغول بودند برد حدود ۵۰ نفر نشسته بودند و با ذره بین های یک چشم و ابزارهای دیگر مشغول تراش و سوار کردن نگین ها روی طلاها بودند. در امتداد وارد سالن خیلی بزرگی ( ۳ الی ۴ هزار متری) شدیم که پر از ویترین های طلا و آماده فروش بود. کارمند راهنما دائم همراه ما بود و هر کدام را نشان میدادیم به دست ما میداد. اما قیمت آنها خیلی گرانتر از ایران بود و ما ایرانیان که به لطف علاقه خانم ها به طلا و زیورآلات قیمت طلا در ایران را فوت آب بودیم با یک حساب سرانگشتی ٬ براحتی میفهمیدیم که قیمتها حدود دو برابر ایران است. عیار طلاها زیاد با ایران فرق نداشت اما در هر نمونه کلی قطعات سنگ بکار رفته بود که آنها را خیلی زیبا اما از نظر ریالی کم ارزش میکرد. خیلی سعی کردیم چیزی برای سوغات پیدا کنیم حدود ۵ الی ۶ هزار بات که سنگ تزئینی کم داشته باشد و زیاد با ایرا اختلاف قیمت نداشته باشد اما چیزی پیدا نکردیم. هر چه به انتهای سالن نزدیکتر میشدیم اضطراب بیشتری را در چهره کارمندی که راهنمای ما بود می دیدم. براحتی میشد حدث زد که بخش اعظمی از حقوق آنها پورسانت است. اما ما چیزی نخریدیم.

نانسی هم آشکارا از اینکه چیزی نخریده بودیم چهره اش در هم شد اما خودش را کنترل کرد و دوباره با لبخند ما را سوار کرد و از کارگاه پرسید وقتی از گران بودن طلا ها گفتیم فورا پیشنهاد داد ما را به کارگاه دیگری ببرد. دوباره مشورتی کردیم و در حالی که تو رودربایستی گیر کرده بودیم گفتیم no problem

کارگاه بعدی بزرگتر بود و لوکستر اما با مقایسه قیمتها با ایران و گران بودنشان باز هم چیزی نخریدیم. البته بعدا فهمیدیم که بجز لباس و پوشاک عملا در تایلند قیمتها بندرت از ایران پایینتر بود.

یک مقایسه قیمت جالب

نکته ای که در سفر اخیرمان به کوالالمپور٬ برایم خیلی جالب بود دوربین کانن ساخت مالزی مان را در یکی از عمده فروشیهای دوربین٬ موبایل و کامپیوتر کوالالمپور قیمت کردم ۵۹۵ رینگت بود که با قیمتش در نمایندگیهای کانن در خیابان جمهوری تهران (البته با ضمانت تعویض ) برابر بود و اگر بدون گارانتی حساب کنیم قیمت تهران حتی ۱۵۰۰۰ تومان ارزانتر تمام میشد. چون عملا گارانتی کوالالمپور برایمان بلا استفاده خواهد بود خرید در تهران خیلی به صرفه تر است.

کف دستی که مو درآورد

ما فکر کردیم که قضیه به خوبی و خوشی تمام شده اما نانسی شروع به سوال پیچ کردنمان کرد " تا کی بانکوک هستید؟  شهر مقصد بعدی تان کجاست؟ چه تورهایی را قرار است بروید؟" ما هم با صداقت به سوالاتش جواب میدادیم یک بروشور درباره تورهای مختلف شهر بانکوک به ما نشان داد خوب تا اینجای کار اشکالی نداشت ما هم تور بازارچه شناور + فیل سواری + نمایش رز گاردن را برای فردا انتخاب کردیم که ۳۳۰۰ بات میشد. با موبایل تور را با آژانسش هماهنگ کرد و در یک توقفی که داشتیم فیش تور فردا را به ما داد و پولش را هم خودش گرفت. خوشبختانه تور در موعد مقرر فردا برگزار شد و مشکلی نبود. حرف مشتری را در هوا قاپیدن یعنی این!!!

نمیدانم چرا؟ اما کلاه سرم رفت!!!

ماجرای آنروز تمام نشد نانسی بی مقدمه ما را در مقابل دفتر یک آژانس پیاده کرد و پیشنهاد کرد تا برای هتل پاتایا یا پرواز پوکت جا رزرو کنیم. از این کارش و سماجتش متعجب شدیم خواستیم قبول نکنیم اما گفتم قیمتها را نگاهی بیندازم. یک خانم کارمند آژانس کاغذی جلویش گذاشت تا برای ما برنامه ریزی کند من هم برنامه مان را با تاریخهایشان برایش گفتم. برنامه پروازها برایمان مهمتر از هتل بود مقصد بعدی ما پاتایا بود و بعد پوکت و بعد کوالالمپور. قیمت پروازها از پاتایا به پوکت و از پوکت به کوالالمپور و از کوالا به بانکوک برای سه نفر جمعا ۱۵۵۰ دلار آمریکا. برق از سرم پرید. گفتم که با پروازهای ارزان ایر آسیا چک کند اما توضیح داد که بخاطر تعطیلات کریسمس قیمتهای ایر آسیا هم بالا رفته است. از خیر پروازها گذشتیم. قیمت هتل در پاتایا را که گفت باز هم برق از کله ام پرید. ۴۵۰ دلار برای سه شب در هتل سی بریز پاتایا. نمیدانم بخاطر رودربایستی بود یا خستگی٬ بجای آنکه بلند شوم و بگویم از خیر همه چیزتان گذشتیم و به هتل برگردیم٬ به قیمت ایراد گرفتم و آن خانم هم گفت که بخاطر شب سال نو که ۳۱ دسامبر است برنامه ویژه ای در هتل برقرار است که قیمت هتل را بالا برده اگر قبول کنیم بجای ۳۱ دسامبر ۱ ژانویه به پاتایا برای دو شب برویم حاضر است یک آفر بما بدهد به این صورت که سه شب دیگر در هتل فرست بانکوک بعلاوه دو شب در هتل سی بریز پاتایا همراه با ترانسفر٬ جمعا ۵۲۵ دلار. نمیدانم چرا؟ اما قبول کردم. الان هم از کارم تعجب میکنم. ما در پاتایا با کمتر از ۷۰ الی ۸۰ دلار میتوانستیم  در هتلهای خوب شهر جا پیدا کنیم و هتل فرست هم که قیمتش برای سه شب ۵۱۰۰ بات بود. ترانسفر را هم که حساب کنیم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار کلاه سرمان رفت. تنها کاری که کردم عوض کردن هتل فرست بود که با پی جی واترگیت عوضش کردم با همان قیمت که بعدا فهمیدم هتل فرست بهتر بوده و این کلاه مضاعفی بود که سرم رفت. من که تمام هتل های بانکوک و پاتایا را حفظ بودم چرا؟!!!

چند توصیه برای رزرو هتل در تایلند

خواهش میکنم شما از این اشتباهات نکنید رودربایستی را کنار بگذارید و خیلی صریح جواب منفی بدهید خودتان برای گرفتن هتل اقدام کنید مثلا از طریق اینترنت هتل بگیرید که کارت اعتباری ویزا کارت و مستر کارت میخواهد اگر ندارید چند راه بیشتر ندارید یا از طریق تور بروید و یا هتل مورد نظرتان را از آژانسهای داخل ایران رزرو کنید و یا موقع رسیدن به بانکوک بدون واهمه به هتل دلخواه خود بروید و اتاق رزرو کنید اگر جا نداشت به هتل بعدی بروید مطمئن باشید حتی در ایام شلوغ کریسمس اگر حول و حوش ظهر اقدام کنید همان اولین یا دومین هتل را خواهید گرفت ضمنا اگر تعداد شبهایی که خواهید ماند در یک هتل سه شب یا بیشتر باشد هتل باید به شما تخفیف بدهد از چانه زدن هم ابایی نداشته باشید. از مسئول رسپشن بخواهید اتاق را به شما نشان دهد حتی از وجود استخر و ...سوال کنید. یک هفته طول کشید تا این تجربیات را در بانکوک بدست آوردم البته با حدود ۲۰۰ دلار ضرر.

برای بقیه روزها اما حواسم جمع بود. روزهای بعدی چند مورد دیگر هم پیش آمد که دیگر اعتماد بی جا و رودربایستی را کنار گذاشتم که بعدا به آنها میرسیم.