عاشق سفر

سفر به تایلند - بخش اول

خاطرات سفر به بانکوک

سلام به همه دوستان عاشق سفر٬ بالاخره سفر دو هفته ای ما به تایلند و مالزی به اتمام رسید و روز یکشنبه ما به ایران برگشتیم. اما به خاطر خستگی تا امروز نتوانستم سفرنامه را شروع کنم. بیان تجربیات این سفرها٬ مطمئنا کارگشای بسیاری از دوستانی خواهد بود که بعد از این عازم سفر به این کشورها هستند. مطمئنا اگر قبل از سفر دانستنیهای من به اندازه الان بود سفر ما به گونه ای دیگر میشد.

طول مدت پرواز تهران ـ بانکوک

پرواز تهران - بانکوک ما با هواپیمایی ماهان ساعت ده و ربع شب به وقت تهران بود و ما از ۳ ساعت قبل در فرودگاه بودیم. نگرانی ما از طول مدت پرواز بود. ما انتظار ۷ ساعت پرواز را داشتیم اما وقتی سوار هواپیما شدیم و مهماندار اعلام کرد پرواز پنج ساعت و چهل و پنج دقیقه طول میکشد خیلی خوشحال شدیم اما جالب بود که همین مسیر در برگشت از بانکوک هفت ساعت و ده دقیقه طول کشید.

فرودگاه بین المللی و فروشگاههای نامناسب

عدم وجود فروشگاههای مناسب ( دیوتی فری )در فرودگاه بین المللی امام خمینی بعد از گذشت سالها برایم عجیب است !! حتما باز کردن چند تا فروشگاه که بشود چند تا خوراکی و نوشیدنی یا سوغات مناسب خرید کار خیلی سختی است.

بوئینگ ۷۴۷ ملکه آسمانهاست

هواپیمای مسیر تهران - بانکوک ماهان بوئینگ ۷۴۷  دو طبقه بود که ۵۵۰ مسافر گنجایش داشت و در بین هواپیماهای مسافربری به ملکه آسمانها شهرت دارد (منبع). هر چند اخبار متعدد سقوط هواپیماهای خطوط داخلی در سال ۸۸ دلهره آور بود اما بوئینگ بودن و کم بودن سوانح هوایی خطوط خارجی٬ دلگرم کننده بود.

بوئینگ 747 مشهور به ملکه آسمانها - موقع رفت ما در ردیف صندلی هایی که روی بال هواپیما قرار داشت نشسته بودیم

دردسرهای سه و نیم ساعت اختلاف تهران - بانکوک

ساعت ۱۲ به وقت تهران شام دادند و صبحانه را ساعت ۳ بعد از نصف شب . موقع صبحانه بعضی مسافران غر میزدند که حالا چه وقت صبحانه است اما مهماندار هواپیما گفت که آلان ساعت شش و نیم بوقت بانکوک است ضمنا موقع رسیدن به بانکوک آرزوی خوردن غذای ایرانی خواهید کرد ساعت هفت و نیم به وقت محلی در فرودگاه بانکوک فرود آمدیم. حدود یک ساعت بود که هوا روشن شده بود. و ما فقط شب قبل دو یا سه ساعت بیشتر نخوابیده بودیم. در واقع ساعت در تهران ۴ صبح بود.

شام در هواپیمایی ماهان - جوجه کباب با برنج٬ سالاد٬ یک نوشیدنی انتخابی و ...

خلبان تایلندی و خلبان بهرامی

ما در ردیف صندلی هایی که روی بال هواپیما قرار داشت نشسته بودیم و خلبان هواپیما هم یک آقای تایلندی که فکر کنم اسمش چانگ بود. موقع حرکت هواپیما از سقف صدای جیر جیری بگوش میرسید که موقع شتاب گرفتن خیلی شدید شد انگار هواپیما میخواست از آن نقطه نصف شود با مسافران دیگر این موضوع را بشوخی گرفتیم اما دائما این سوال از ذهنم میگذشت که اگر این هواپیما در خطوط اروپایی و یا آمریکائی مشغول سرویس بود باز هم از کنار این سرو صدای عجیب از سقف هواپیما بی تفاوت میگذشتند؟ به هر حال این صداها بعد از کنده شدن هواپیما از زمین قطع شد. نکته جالبی که حتما باید ذکر کنم در مورد خلبان هواپیماست خلبان تایلندی هم بلند شدن و هم فرود بدی داشت اما موقع برگشت با همین هواپیمای ۷۴۷ ماهان خلبان ایرانی بنام بهرامی واقعا شاهکار بود آنقدر این غول آهنی را نرم از باند فرودگاه بلند کرد و آنقدر نرم در تهران بزمین نشاند که تعجب و تحسین همه مسافران را برانگیخت و خیلیها برایش دست زدند واقعا عالی بود.

همسفری بنام حسن

در طول پرواز رفت با یکی از مسافران بنام حسن هم صحبت شدیم مجرد و ۳۹ ساله٬ دفعه چهارمش بود که به تایلند سفر میکرد٬ طوری با آب و تاب از تایلند صحبت میکرد که شدیدا مشتاق شده بودیم که هر چه زودتر به بانکوک برسیم هر چند این اشتیاق و تعریف ها را نزد دیگر هموطنانی که تجربه سفر به تایلند را داشتند قبلا دیده بودم. آقا حسن میگفت که در یکی از اقامتهایش ۱۱ ماه در بانکوک اقامت داشته و الان دارد میرود که اگر شد در آنجا ساکن شود و کار کند هر چند با داشتن چند دهنه مغازه در تهران مشکل مالی نداشت. او میگفت که در تایلند مثل خانه خودش راحت است. هر جا هست برایش آرزوی موفقیت میکنم.

به تایلند خوش آمدید

بعد از ورود به فرودگاه صف های طویلی مقابل باجه های کنترل پاسپورت تشکیل شد اما در کمتر از نیم ساعت پاسپورتهایمان مهر ورود به تایلند را خوردند و ما که سعی کرده بودیم تا حد ممکن وسیله کمتری با خود همراه بیاوریم هر کدام با یک کوله پشتی٬ دیگری احتیاجی به انتظار برای دریافت بار نداشتیم. از طرفی چون هتل نگرفته بودیم آماده بودیم که چند هتل را در محله پراتونوم بازدید کرده و یکی را انتخاب کنیم.

چند توصیه در فرودگاه بانکوک

۱- در قفسه هایی استوانه ای شکل در فرودگاه بانکوک٬ نقشه های رایگان شهر بوفور چیده شده است حتما یکی دو تا از این نقشه ها را بردارید خیلی بدرد میخورند. بعد در راهروهای خروج از فرودگاه تعدادی غرفه و فروشگاه و غذا خوری می بینید٬

۲- مقداری دلار در یکی از صرافی ها به بات (واحد پول تایلند و برابر ۳۱ تومان )چنج کنید چون فروشگاهها معمولا از پذیرش غیر بات خودداری میکنند یا با قیمت پایینتری از شما میخرند.

۳- یک سیم کارت تایلندی با قیمتی حدود ۱۳۹ بات بخرید و از فروشنده بخواهید تا آنرا نصب و راه اندازی کند بعد از نصب یک اس ام اس در گوشیتان همان لحظه نمایش داده میشود که مقدار اعتبار کارتتان را نشان میدهد. بر روی پاکت سیم کارت شماره تلفن سیم کارت را نوشته آنرا برای دوستان خود اس ام اس کنید فکر کنم با اعتبار ۹۹ بات دو یا سه دقیقه میتوان با تهران تماس گرفت. معمولا خود سیم کارت ۴۰ بات قیمت دارد و برای استفاده های بعدی شارژ خریداری میکنید.

۴- تاکسی هایی که بداخل شهر سرویس میدهند در طبقه پایین قرار دارند و رنگارنگی آنها توجه تان را جلب میکند حتما با سواریهایی که تابلو تاکسی متر دارند بروید. بعد از ورود به تاکسی حتما دقت کنید که راننده تاکسی متر را روشن کند در همان ابتدا ۳۵ بات نوشته میشود و ۵۰ بات هم بابت سرویس از فرودگاه اضافه بر تاکسی متر پرداخت میشود و اگر از بزرگراه برود عوارض رفت و برگشت هم از شما دریافت میشود. ما از فرودگاه تا محله پراتنوم و مقابل فرست هتل که رفتیم ۲۱۷ بات در تاکسی متر ثبت کرد که با مخلفات ۳۰۰ بات پرداخت کردیم. هنگام توقف در ترافیک هر ۳ دقیقه یک بات بطور اتوماتیک به تاکسی متر اضافه میشود. راننده های زیادی با دیدن توریستها از زدن تاکسی متر خودداری میکنند و مبالغ تا دو برابر اضافه تر میگیرند. حتما از آنها بخواهید تاکسی متر خود را روشن کنند یا همان ابتدا و قبل از سوار شدن کرایه را سوال کنید و چانه بزنید معمولا حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد بیشتر میگویند. در مجموع کرایه ها برای مسیری مثل فرودگاه امام تا میدان راه آهن ۳۰۰ و مسیرهای کوتاه کمتر از ۱۰۰ بات است.

۵ - تعدادی آژانس رزرو هتل و تور در فرودگاه بانکوک مستقر است اگر هتل رزرو نکرده اید میتوانید با مراجعه به یکی از این آژانسها٬ هتل مورد نظر خود را بگیرید. محله و قیمت هتل را بگویید کاتالوگ و بروشورهای هتلهای پیشنهادی را به شما نشان میدهند. اگر ۳ شب یا بیشتر هر هتلی را رزرو کنید یک تور داخل شهر رایگان همراه با راهنمای انگلیسی زبان هم دریافت میکنید.

رزرو هتل در فرودگاه بانکوک

برای انتخاب هتل چند هتلی را که در محله پراتونوم در نظر داشتیم نام بردیم با مبالغی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ بات که هتل رامادا انتخاب اول ما بود که بنظر خیلی هتل خوبی می آمد اما بخاطر تعطیلات کریسمس پر بود. هتل فرست انتخاب بعدی ما جا داشت سه شب اقامت حدود ۵۱۰۰ بات شد که یک تور داخل شهر رایگان هم دریافت کردیم. اما از فرودگاه ترانسفر به هتل با خودمان بود. یک رسید برای هتل و یک رسید برای تور فردا به ما دادند. در تایلند بقول معروف مشتری را رو هوا می قاپند و ترفندهایی برای جذب مشتری دارند که بعضی از آنها از لحاظ مالی و زمانی به ضرر توریستهاست که به آنهایی که تجربه کرده ام اشاره خواهم کرد. بعنوان مثال همین رزرو هتل اگر شخصا به هتل مراجعه کنید ارزانتر تمام میشود چون آژانسها حق کمسیون خود را روی مبلغ اجاره هتل میکشند.

برای عدم سرگردانی و اطمینان از اینکه چه هتلی جای خالی دارد میتوان با مراجعه به یکی از این آژانسها بعنوان مشتری اطلاعات مربوط به جا داشتن هتل ها را چک کرد و بعد اعلام انصراف کرد و شخصا به هتل مراجعه کرد این موضوع را در تایلند درک کردم که تا زمانی که پولی پرداخت نکرده اید معامله قابل انصراف است پس برای پرداخت پول هر چیزی عجله نکنید حتی کرایه تاکسی.