عاشق سفر

سفر دور ترکیه 12

نوشته شده در سه شنبه هجدهم تیر 1387 ساعت 10:31 شماره پست: 47

پیش بسوی شهر سامسون

دیگر سفر دور ترکیه ما داشت به انتهای خود نزدیک میشد ٬ مقصد بعدی ما شهر بندری سامسون در ساحل دریای سیاه (عکسها)٬ و در فاصله ۴۲۰ کیلومتری آنکارا بود ٬ ما از شهر غریق قلعه٬ در شرق آنکارا راه افتادیم ٬ بعد از شهر چوروم ٬ جاده مقداری کوهستانی بود و ما ساعت ۲ بعد از ظهر به شهر زیبای سامسون رسیدیم این شهر حدود نیم میلیون نفر جمعیت دارد ٬ هتل سه ستاره و عالی ٬ نورث پوینت را که در خیابانی ساحلی قرار داشت گرفتیم ٬ پشت هتل ٬ بازار زیبای سامسون قرار داشت ٬ قیمت اجناس آنها نسبت به استانبول ارزانتر بود بازارش به صورت کوچه بازار  ولی خیلی مرتب و لوکس٬ با کف سنگفرش بود .

در راه ترابوزان

سر سبزی کوهها و تپه ها و منظره دریا و شهر های کوچک ٬سفر در حاشیه دریای سیاه را بسیار لذت بخش کرده بود ٬ مناظر این منطقه از ترکیه ٬ شبیه شمال ایران در چالوس و رامسر بود .نزدیک ظهر از سامسون بطرف ترابوزان راه افتادیم و بعد از عبور از شهرهای اردو و گیرسون و کلی شهر های کوچک دیگر غروب به شهر طرابوزان رسیدیم.

شهر ترابوزان

هنگام غروب آفتاب به شهر بندری ترابوزان رسیدیم باران ریز و آرامی شروع به بارش کرده بود شهر های شمالی ترکیه همه زیبا بودند ترابوزان هم جزء شهرهای نسبتا بزرگ ترکیه است. این شهر دیدنی های زیادی دارد که در زیر بعضی از آنها را می بینید.

هتل آکسولار

شب در هتل ۳ ستاره آکسولار بودیم ٬ اتاف دو تخته با صبحانه ۱۰۰ لیر بود البته چون هتل خلوت بود به ما یک سویت دو اتاقه با چهار تخت دادند. کلا شمال ترکیه توریست کمتری وجود داشت ٬ و هتل ها خلوت تر بودند و مسافران هتل ترک های خود ترکیه بودند.

به سوی شهر ارزروم

خیلی دوست داشتیم به سفر خود در حاشیه دریای سیاه ادامه دهیم و بعد از طرابوزان٬ شهر ریزه و هوپا را در مجاورت مرز کشور گرجستان ببینیم و بعد به شهر ارزروم برویم اما دچار کمبود وقت شده بودیم ٬ پس مستقیم از طرابوزان بطرف شهر ارزروم راه افتادیم ٬ جاده های سر سبز و زیبای شمال ترکیه با دور شدن از دریا بتدریج محو شد و جاده پر پیچ و خم و کوهستانی نمایان شد بعد از شهر گوموش خانه و در ارتفاعات نزدیک شهر بایبورت جاده برفی بود و شاید حدود یک متر برف در حاشیه جاده وجود داشت٬ و برف آرام در حال بارش بود ٬ تا نزدیک ارزروم جاده همینطور بود و اطراف شهر هم برف روی زمین وجود داشت .

پیست اسکی ارزروم

پیست اسکی پالاندوکن ارزروم در ۵ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد که طولانی ترین و وسیع ترین پیست اسکی در ترکیه است جزء جاذبه های این منطقه محسوب میشود این پیست در ۱۵۰ روز سال قابل اسکی کردن است( ۱۰ دسامبر تا ۱۰ می) و در نزدیک آن امکاناتی مثل هتل ۵ ستاره رنسانس و  هتل ۴ ستاره ددمان و سه تله اسکی و دو تله سیژ و ... در محدوده این پیست ساخته شده است ارتفاع از سطح دریای آن ۲۲۰۰ تا ۳۱۷۵ متر میباشد این پیست بعنوان محل برگزاری مسابقات جهانی اسکی دانشجویان ۲۰۰۸ انتخاب شده بود.( منبع)

شهر ارزروم

شهر ارزروم تا مرز ایران حدود ۲۲۰ کیلومتر فاصله دارد بزرگترین شهر ناحیه آناطولی شرقی است شهر قدمت تاریخی فراوانی دارد و دارای یک موزه است قرارداد ارزروم بین ایران صفویه و عثمانی مشهور است. در این شهر کنسول گری ایران و یک مدرسه ایرانی وجود دارد.