عاشق سفر

سفر دور ترکیه

نوشته شده در یکشنبه نهم تیر 1387 ساعت 9:40 شماره پست: 40

شهر کاش kas

چون از آنتالیا ساعت یک ظهر راه افتاده بودیم  نمی توانستیم به شهر مارماریس برسیم برای همین بعد از عبور از شهرهای توریستی ٬ کمر ٬ کوملوجا ٬ فینیکه و قلعه در شهر کوچک کاش توقف کردیم ٬ شهر های مابین راه خیلی کوچک اما تمیز بودند مثلا جمعیت شهر کاش بر روی تابلوی ورودی شهر ۶ هزار نفر نوشته شده بود اما شهر خیلی زیبا و مرتب بود ٬ شهر بر روی شیب تند یک صخره قرار داشت که به یک خلیج پر قایق ختم میشد منظره شهر مثل کارت پستال هایی بود که در بچگی در کتاب فروشی ها می دیدیم. چند هتل زیبا هم در شهر وجود داشت که ما شب را در هتل سه ستاره فلوس گذراندیم.

شهر مارماریس

فاصله کاش تا مارماریس کمتر از نصف روز بود ٬ ما بعد از طی شهرهای فتحیه دالامان ٬ اورتاجا برای نهار مارماریس بودیم ٬ این شهر کوچک ٬ از زیباترین مراکز توریستی ترکیه در ساحل دریای مدیترانه٬ به شمار می رود ٬ شهری بندری و سرسبز که در ساحل یک خلیج وسیع گسترده شده ٬ پارک ساحلی و خلیج پر از انبوه قایقهای سفید رنگ تفریحی ومسافربری و ماهیگیری ٬ که تراکم دکل های آنها تعجب برانگیز بود .هنگام ورود به شهر از تپه ای سر سبز وارد شهر میشویم ٬ شهر به سمت دریا و خلیج شیب تقریبا تندی دارد ٬ خیابانهای فرعی تنگ و گاهی سر از کوچه ها در میآوردیم ولی شهر بطور خیره کننده ای زیباست ٬ خیابان اصلی شهر که به ساحل میرسید سنگفرش بود .

در این موقع از سال ( ایام عید نوروز ) اکثر هتل های شهر خالی  و در حال تلاش برای تعمیر و بازسازی جهت ماههای شلوغ سال بودند ٬  هتلی ۳ ستاره بنام هتل اواسیس را رزرو کردیم ٬ و برای گردش به داخل شهر برگشتیم ٬ مارماریس کوچه بازار های شیک و مرتبی داشت که از کنار ساحل شروع می شد و برای شهری به کوچکی مارماریس خیلی بزرگ می نمود ٬ قیمت ها نسبتا بالاست ٬ پارک آبی آتلانتیس سیتی مارماریس زیباست ٬اما به زیبایی اکوا پارک آنتالیا نیست ٬  پارک آبی کوچکتری بنام آکوا دریم هم نزدیک فروشگاه میگروس و هتل گراند آزور وجود داشت که بالای یک تپه سرسبز بود ٬

سفر به جزیره رودوس

یکی از جاذبه های مارماریس نزدیکی به جزیره یونانی و توریستی رودوس rhodos است کشتی های کوچکی صبح ها مسافران را به رودوس برده و عصرها برمی گردانند ٬  جزیره رودوس شاید نصف جزیره قشم ایران نباشد اما ۵۰۰ هتل با ستاره دارد ٬ برای سفر به این جزیره قبل از حرکت برنامه ریزی کرده بودم چون هر چه دنبال  ویزا برای رودوس در اینترنت گشتم پیدا نکردم و با توجه به نیاز ۵۰۰ هتل این جزیره به توریست ٬ فکر میکردم ویزا نیاز نداریم ٬ اما امان از پاسپورت ایرانی !. هنگام خرید بلیط جزیره متوجه شدیم که برای ترک ها ٬ اروپایی ها ٬ عربها و ... ویزا لازم نیست اما برای ایرانیها ٬ ویزا آنهم از نوع شنگن لازم است ٬ خوب ما طبق معمول کمی ناراحت شدیم و ...

شهر بودروم  BODRUM

بعد از شهر مارماریس به طرف ازمیر راه افتادیم بعد از عبور از شهر های موغلا  و یاتاقان نهار را در بودروم بودیم . شهر بودروم از نظر بافت و چشم انداز خلیج٬ خیلی شبیه شهر مارماریس بود فقط درون شهر بودروم یک قلعه تاریخی بود که موزه بود ٬ توقف و گردشی چند ساعته در شهر داشتیم و بعد به سمت کوش آداسی و ازمیر راه افتادیم ٬ با توجه به شباهتهای احتمالی کوش آداسی با شهر های قبلی تصمیم گرفتیم به شهر بزرگتر ازمیر برویم و از دیدن کوش آداسی صرفنظر کردیم . اما کاش در کوش آداسی مانده بودیم .

ازمیر شلوغ

با عبور از شهرهای یاتاقان ٬ آیدین و سلجوق به حومه شهر ازمیر رسیدیم ٬ ظاهرا جاده اصلی ورود به شهر را داشتند تعمیر می کردند و ما به سختی از جاده باریک فرعی با ترافیک سنگین به سمت ازمیر حرکت می کردیم ٬ حدود دو ساعت در ترافیک ورود به ازمیر گذشت و آفتاب داشت غروب می کرد که ما وارد ازمیر شدیم ٬ شهری بزرگ و شلوغ ٬ و ما که چشممان به دیدن شهرهای کوچک بندری با مناظر زیبا عادت کرده بود ازمیر شلوغ و بزرگ نازیبا می آمد. اما حالا که مدتی گذشته به نظرم ازمیر هم جاذبه های خاصی داشت البته برنامه ما رسیدن به استانبول بود و برنامه ای برای ازمیر نداشتیم . هتلهای ازمیر گرانتر از شهرهایی بود که تاکنون پشت سر گذاشته بودیم ٬ بالاخره هتلی دو ستاره بنام سوزوزلو susuzlu گرفتیم که بدترین هتلی بود که در طول همه سفر هایم گرفته ام ٬ پارکینگ هتل در دو کوچه آنطرفتر بود ٬ راهرو و اتاقها و وسایلش خیلی ابتدایی و کهنه بود. با خودم عهد کردم که از این به بعد هتل ۳ ستاره به پایین نگیرم .

دوندورما DONDURMA = بستنی

از یک سوپر مارکت در ازمیر چند تا چیز خرید کردم دختر کوچولوی ما هوس بستنی کرده بود خیلی ساده از فروشنده که آقای جوانی بود  ice cream خواستم ٬ رفت و برایم دانه دانه از داخل یخچالش همه چیز آورد و به من نشان داد بجز بستنی ٬ و در نهایت گفت نداریم . هنگام خروج از مغازه یک ویترین بزرگ بستنی دیدم ٬ وقتی به فروشنده آنرا نشان دادم با خوشحالی و خنده چند بار تکرار کرد دوندورما ٬ دوندورما . از آن به بعد دیگر دوندورما را فراموش نکردیم و فکر کنم او هم کلمه ice cream را فراموش نکند.

ازمیر تا استانبول

از شب تا صبح نگران ماشین بودم ٬ چون سرایدار٬ سوئیچ ماشین را در پارکینگ هتل ٬که دو کوچه آنطرفتر بود از من گرفت ٬ و من روی دادن سوئیچ به مسئول پارکینگها در همه جا ٬ حتی ایران حساسم و برای همین صبح زود بیدار شدم و رفتم سراغ پارکینگ ٬ دیدم پارکینگ خالی است و سرایدار ٬ همه ماشین ها را بیرون تو کوچه پارک کرده و دارد کف پارکینگ را که ظاهرا حیاط یک اداره بود و او در ساعات تعطیلی ٬ بعنوان پارکینگ کرایه می داده ٬ می شوید ٬ ماشین را چک کردم و از سالم بودنش خوشحال شدم ٬ وسائل را بار ماشین کرده و از خیر صبحانه گذشتیم و به سمت استانبول راه افتادیم.

شهر مانیسا تقریبا به شهر ازمیر چسبیده ٬ و بعد شهر بالیکشیر و بورسا ٬ و بعد از شهر قوچعلی یا ازمیت به استانبول رسیدیم ٬ از شهر ازمیت وارد اتوبان آنکارا به استانبول شدیم ٬ با آنکه ورودی و عوارضی داشت ولی با توجه به قیمت بالای بنزین در ترکیه و صرفه جویی زمانی و سوخت ٬ کاملا ارزشش را داشت ٬

تجربه ارزشمند دوست عزیزم بولوت : ازمیری ها سالم ترین افراد ترکیه ! تندرستی و سلامت ایزمیری ها در ترکیه مشهور است ، احتمالا گیر آدم نا اهلی افتادید چون با توجه به بزگیش نسبت به استانبول ارزانتر است ،سواحل کوناک ، کارشی یاکا ، بالچو وا ، خیابانهای غربی ایزمیر بوده و بالای شهر هست ، ایزمیر را بیشتر از استانبول دوست دارم ، همچنین بورسا رو ، بهترین راه برای کاهش هزینه اقامت در بورسا هست ، چون بورسا هم ارزونتر از استانبوله هم میشه گفت بزرگه و دلگیر نیست ، فاصله دریائی بورسا با استانبول حدود 30 الی 40 دقیقه هست ، از صبح ساعت 6:30 هم (فری بوت) اتوبوس دریائی به استانبول هست ، شب تا ساعت چند هست دقیق نمیدونم ، ولی اینم بگم شبای استانبول یه چیزه دیگه هست.